Kuinka kotisivujen hakukonenäkyvyyttä voi parantaa – osa 3 - Zoner Web Hosting

Katso myös

Kuinka kotisivujen hakukonenäkyvyyttä voi parantaa – osa 3

Sarjan edellisissä kirjoituksissa, keskityimme sivuston teknisen toteutuksen merkitykseen sekä sisällön merkitykseen hakukonetuloksissa. Kolmannessa osassa keskitymme hieman sivuston ulkopuolisiin tekijöihin.

Sivuston näkyvyyteen ja sijoituksiin hakukoneissa, vaikuttavat oleellisesti myös lukuiset ulkopuoliset tekijät, kuten sivuston ylläpito ja linkitykset muilla sivustoilla.

Palvelintilan valinta

Koska sivujen latautumisnopeus on tärkeä tekijä, kannattaa myös sivuston palvelintilan valintaan panostaa. Mitä nopeammat palvelimet, sen parempi. Juuri tämän takia, meillä Zonerillakin on panostettu isolla kädellä webhotellien laatuun ja ymmärrämme tekniikan merkityksen myös hakukoneoptimoinnin osalta.

Mikäli halutaan tosissaan panostaa sivuston latautumisnopeuksiin, kannattaa harkita myös sivuston ylläpitoa suoraan järeämmässä virtuaalipalvelinympäristössä.

Myös erilaisilla häiriötilanteilla on merkitystä, sillä Google rankaisee myös usein tavoittamattomissa olevia sivustoja. Tärkeää on siis varmistaa, että palvelimen uptime on yli 99% ja siivota myös yksittäiset toimimattomat sivut pois kotisivustolta sekä luoda vanhoista, poistetuista, sivuista uudelleenohjaukset sivuston etusivulle.

Linkitysten merkitys hakukonenäkyvyydessä

linkitys
Google käyttää yhtenä tärkeänä hakukonekriteerinään muilla sivustoilla esiintyviä linkkejä, jotka johtavat omille kotisivuillesi.
Sivustollesi johtava linkki onkin eräänlainen suositus, joka kertoo toisen sivuston ylläpitäjän arvostuksesta sivustoasi kohtaan ja nostaa näin sivustosi arvoa myös Googlen silmissä.
Kaikista linkeistä ei kuitenkaan ole hyötyä, vaan Google rakentaa sivustollesi johtavista linkeistä eräänlaisen linkkiprofiilin, jonka kokonaisuuden perusteella linkitykset vaikuttavat kotisivujen hakukonetuloksiin. Oleellisinta ei ole puhdas linkkien määrä vaan enemmänkin niiden laatu ja luonnollisuus.

Mitä on laadukas linkitys?

Laadukkailla linkeillä tarkoitetaan ensisijaisesti linkkejä sellaisilla sivustoilla, jotka ovat jo arvostettuja Googlen silmissä sekä mieluiten myös liittyvät samaan aihealueeseen, kuin oma sivustosi. Linkittävän sivuston tulisi olla siis jo itsessään hyödyllinen ja suosittu sisällöltään, eikä vain olla perustettu linkitystarkoitusta varten.

Saat usein lisäarvoa tärkeimpiin tuloksiin, mikäli sivustolle johtavassa linkin tekstissä on myös sivustollesi tärkeä avainsana. Samalla avainsanalla varustetun linkin viljely ympäri Internetiä johtaa kuitenkin nopeasti huonoon linkkiprofiiliin ja mahdollisiin rangaistuksiin Googlen osalta.

Google arvostaa myös sisältösivuja, joilta löytyy linkkejä myös ulkoisille sivustoille. Voit siis huoletta laittaa hyvän kiertämään ja linkittää sivustoltasi myös muille hyödylliseksi katsomillesi sivustoille.

Onko linkkien vaihdosta hyötyä?

Linkkien vaihto voi parhaimmillaan tuoda sivustollesi runsaasti uusia kävijöitä. Hakukoneiden silmissä, kaksi keskenään linkittävää sivustoa katsotaan kuitenkin hieman keinotekoiseksi yhteistyöksi, jolloin näiden linkkien merkitys hakukonetuloksissa laskee huomattavasti.

Onko linkkihakemistoista hyötyä?

Kuten ylempänä mainitsin, eivät linkkihakemistot usein täytä määritelmää laadukkaasta linkistä. Linkityksien panostukset kannattaakin suunnata omasta aihealueestaan kirjoittavien bloggareiden suuntaan, jotka tuottavat paljon hyvää sisältöä.

Epämääräisistä ulkomaisista linkkihakemistoista voi olla jopa haittaa. Mikäli Google tulkitsee kotisivuille ohjautuvien linkkien epänormaalia lisääntymistä lyhyen ajan sisällä, voi sivusto pahimmillaan jopa kadota kokonaan hakukonetuloksista karenssin takia.

Kuinka laadukkaita linkkejä voi saada muille sivustoille?
linkit kotisivuilla
Linkkejä saa käytännössä kahdella tavalla. Hyvän sisällön avulla ansaitsemalla tai pyytämällä.

Mikäli tuotat hyödyllistä sisältöä sivustollesi, voi jokin toinen aihetta sivuava kirjoittaja jakaa linkin omalla sivustollaan lukijoilleen. Sisältö voi myös olla humoristista tai keskustelua herättävää, jolloin se voi herkästi lähteä leviämään esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Myös sosiaalisessa mediassa esiintyvät linkit vaikuttavat hakukonesijoituksiin.

Linkkejä voi aina myös pyytää kohteliaasti muiden sivustojen ylläpitäjiltä. Osa ylläpitäjistä saattaa tietysti haluta myös linkin lisäämisestä myös korvauksen. Esimerkiksi monet bloggaajat saavat tuotearvosteluistaan ja linkeistä palkinnoksi mainostettuja tuotteita sekä toisinaan myös rahaa.

Mikäli olet jo asiakkaamme, niin saat kauttamme jo yhden arvokkaan linkin, lähettämällä lyhyen suosittelutekstin sekä kuvasi tai logosi meille sähköpostitse ja lisäämme ne asiakaskertomustemme joukkoon: https://www.zoner.fi/suosittelut/

Kannattaako linkeistä maksaa?

Tämä riippuu tietysti paljon linkin tarkoituksesta ja sijainnista. Linkkien ensisijainen tarkoitushan on kuitenkin tuoda sivulle aiheesta kiinnostuneita kävijöitä, lisääntyneen hakukonenäkyvyyden ollessa mainio bonus, jolloin linkistä maksaminen ei juuri eroa muustakaan maksetusta mainonnasta.

Vältä kuitenkin maksullisia toimijoita, jotka lupaavat levittää linkkejäsi ympäri Internetiä. Usein toiminta voi olla puhdasta linkkien spämmäystä ympäri erilaisia forumeita ja sivustojen kommenttikenttiä.

Linkkien tehoa suoraan tilausten ja yhteydenottojen määriin on helppo tutkia ja seurata erilaisten analytiikkaohjelmistojen avulla, jolloin kokeilun jälkeen on helppo myös nähdä paljonko linkistä on tarvittaessa valmis maksamaan.

Puhtaista linkkihakemisto- ja yrityshakemistolistauksista harvemmin kannattaa kuitenkaan mitään maksaa.

Yhteenveto

  • Varmista, että palvelintila on mahdollisimman laadukas ja nopea
  • Hanki laadukkaita sivustollesi johtavia linkkejä sisällön avulla
  • Etsi samasta aihealueesta kirjoittavia sivustojen ylläpitäjiä ja pyydä kohteliaasti linkkiä omalle sivustollesi
  • Vältä maksullisia palveluita, jotka lupaavat levittää linkkejä tuhansille sivustoille
  • Linkitä myös omilta sivuiltasi muihin sivustoihin, jotka koet hyödylliseksi sivustosi kävijöille

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.