Mariannan blogikoulu – blogin aloittaminen

Vieraskirjoitus

Blogin aloittaminen voi olla haastavaa. Oikeaa tapaa blogata ei ole olemassa, on niin monia eri tyylejä toteuttaa. Tärkeintä on löytää se itselle luontevimmalta tuntuva bloggaustyyli. Jaan kuitenkin muutamia omia vinkkejäni vuosien varrelta nyt lähes 12 vuotta blogia kirjoitelleena. Tutustu myös Zonerin blogin perustaminen -kirjoitukseen, jonka avulla varmasti jokainen osaa aloittaa bloggaamisen.

Aloitin ensimmäisen blogini vuonna 2006, jolloin en oikeaa termiä kunnolla harrastukselle edes tiennyt. Tiesin vain haluavani purkaa inspiraatiota omalla sivulla netissä omaksi ilokseni. Suomalaisia muotiblogeja en ollut löytänyt, enkä tiennyt minkälainen valtava uusi media blogeista oli syntymässä. Enkä todellakaan olisi arvannut, että harrastuksesta tulisi vielä joku päivä kehittymään kokopäiväinen työ.

Perusta oma blogi

Aloita blogi seuraavilla vinkeillä

Blogeja löytyy nykyään hurja määrä ja aihepiirejäkin laidasta laitaan: muotia, kauneutta, lifestyleä, urheilua, terveyttä, matkailua, kirjallisuutta, kokkausta, perhejuttuja… Kuulen usein, kuinka blogin aloittaminen ei enää kannata, kun niitä on jo niin monia eikä sieltä voi enää erottua, mutta tuo on aivan hölmö ajatus.

Heti alussa ei kannata keskittyä lukijoiden haalimiseen tai pitää sitä tärkeimpänä prioriteettina. Tekemisen kuuluu olla kivaa ja itseä viihdyttävää, näin homma lähtee rullaamaan kuten pitääkin ja oikeat tyypitkin varmasti löytävät perille. Blogin kirjoittaminen on kuin pidempi matka, eikä niinkään mikään päämäärä. Mutta tästä ensimmäiseen vinkkiin!

1. Blogin kirjoittaminen – Löydä oma tyyli

Aloita blogi kirjoittamalla siitä, mikä sinua aidosti kiinnostaa. Näin motivaatio ja mielenkiinto bloggaamiseen säilyy. Älä mieti liikaa teetkö kaiken oikein tai kuinka saisit mahdollisimman paljon lukijoita nopeasti.

Aloita kuin kirjoittaisit vain omaksi iloksesi, blogin kirjoittaminen tulee olla hauskaa – tee tekemisestä kivaa ja unohda paineet. Itselleni aloituksesta helpohkon teki se, että kuvittelin juuri tekeväni blogia vain itselleni. Tiesin aihealueet, joista halusin kirjoittaa – muoti, kauneus, lifestyle – mutten lokeroinut blogiani mitenkään.

Ajatus siitä, että saan kirjoittaa aivan mistä milloinkin oikealta tuntuu, tuntui inspiroivalta. Kuitenkin luonnostaan sinne muodostuu se punainen lanka. Itselläni blogi on kuin päiväkirja, joka keskittyy silti muotiin. Kokeilemalla voi vain oppia mikä toimii itsellä.

2. Löydä oikea paikka blogillesi.

Eri blogipohjia kokeilleena sanoisin WordPressin olevan ehdottomasti suosikkini, siellä on parhaimmat blogin muokkausmahdollisuudet.

Netistä löytyy paljon Wordpressiin liittyviä ohjeita ja vinkkejä, niihin kannattaa tutustua, vaikkei WordPress kovin monimutkainen olekaan. Blogin aloitus onnistuu toki muillakin alustoilla.

3. Tee ulkoasusta itsesi näköinen

Vaikka sisältö on tietysti tärkeintä, on ulkoasu se, minkä perusteella ensivaikutelma blogista syntyy. Itse arvostan blogeissa helppolukuisuutta, isoja kuvia ja yksinkertaista ilmettä, jolloin sisältö pääsee parhaiten oikeuksiinsa.

Valmiita WordPress-teemoja löytyy netistä paljon (esim. ThemeForest), niitä voi vielä kustomoida itselle sopiviksi asentamalla eri vimpaimia ja muokkaamalla koodia. Vimpaimiin kannattaa tutustua niillä saa, vaikka mitä kivaa ekstraa keksittyä blogin teemaan.

Oman blogini ulkoasussa tärkeimpiä juttuja itselleni ovat:

  1. Leveät suuret kuvat eikä sivupalkkia ollenkaan
  2. Helposti löydettävät sosiaalisen median ikonit eri kanaviini
  3. Vaaleat värit ja selkeys
  4. Persoonallinen yläbanneri, josta tunnistaa heti kenen blogiin on eksynyt

Moni kuitenkin suosii sivupalkkia ulkoasussa, mutta tämä on aivan makuasia. Tärkeintä on, että kaikki linkit ovat helposti etusivulla löydettävissä.

4. Älä ota paineita ammatimaisuudesta

Tämä on ehkä eniten kritisoitu asia nykyään muotiblogeissa, lukijat haluavat aitoutta ja samaistuttavuutta. Usein haikaillaan niitä menneitä aikoja, kun kuvat eivät olleet niin harkittuja ja käsiteltyjä, tekstit eivät olleet yhtä mietittyjä, tekeminen ei ollut yhtä lähellä muotilehtimäisyyttä.

Ymmärrän tämän hyvin, blogeissa kiinnostaa persoona ja henkilöbrändi, enemmän kuin kiiltokuvamaiset kauniit kuvat.

Silti näen hyvänä asiana blogien kehittymisen, on hauskaa haastaa itseä ja kehittyä sekä valokuvaajana, koodaajana, Photoshopin käyttäjänä, että kirjoittajana. Paineiden ottaminen ammattimaisuudesta on kuitenkin turhaa, tärkeintä on löytää tasapaino ja tapa, mikä itselle tuntuu oikealta, eikä varsinkaan verrata omaa tekemistä muiden tekemiseen.

Eli tärkeimpänä vinkkinä aitous. Vaikka blogissani kuvat ovatkin laadukkaita ja kenties monen silmään ammattimaisia, tulee aika ajoin myös postauksia kännykkäkuvilla kuvitettuina oikeista hetkistä. Pieni vaihtelu sisällössä on mielestäni vain mielenkiintoista.

5. Älä keskity lukijamäärän kasvattamiseen, jos sinulla on jo olemassa olevia lukijoita edes muutama, a rvosta heitä

Tällainen positiivinen ilmapiiri blogissa houkuttaa varmasti uusia lukijoita parhaiten. Jos tavoitteena on heti saada suuret lukijamäärät ja paljon näkyvyyttä, ei blogi-intokaan varmasti kestä kauaa. Kysymys mitä minulle eniten esitetään, on mistä kaikki lukijani oikein tulivat, kuinka markkinoin blogiani. En tarkoituksellisesti markkinoinut blogiani mitenkään, mutta vasta jälkeenpäin ymmärsin mistä kaikki lähti.

Aikoinaan oli sivusto, jonne sai ladata omia asukuvia (lookbook.nu), ja sieltä tyylistäni kiinnostuneet tyypit löysivät sivulleni. Eli jos on luontevaa lisätä oman blogin linkkiä profiiliin muilla sivuilla, tämä kannattaa lisätä. Muita keinoja markkinoida omaa blogia on muille kommentoiminen blogeissa ja eri somekanavilla, mutta tätä kannattaa harrastaa hillitysti, eikä ärsyttää spämmäilyllä.

6. Löydä itsellesi sopivat sosiaalisen median kanavat

Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, Pinterest – somekanavia löytyy nykyään monia ja niitä syntyy edelleen lisää. Nämä kaikki antavat uutta ulottuvuutta bloggaamiseen, tarjoavat lukijalle ekstrasisältöä ja bloggaajalle hyviä alustoja verkostoitumiseen.

Kaikkeen ei tarvitse lähteä mukaan, tärkeintä on löytää ne itseä innostavat. On myös hyvä miettiä omaa tunnusmaista tyyliä, Instagram-kuvien värimaailmasta Facebook-päivityksiin. Muihin bloggaajiin tutustuminen on helppoa somessa, kommenttispämmäystä kaikille eri tileille kannattaa kuitenkin välttää.

Bränditkin saattavat helposti löytää tilisi esim. Instagramista, kunhan muistat täggäillä kuviin liittyviä brändejä, ja käyttää välillä sopivia hashtageja. Useasti esimerkiksi vaatemerkin tägättyä omaan kuvaan saattaa vaatebrändi pyytää lupaa kuvan jakamiseen omalla tilillään sinut siihen merkiten. Pienempien tilien on mahdollista lähteä näin aivan uuteen kasvuun.

Bränditkin saattavat helposti löytää tilisi esim. Instagramista, kunhan muistat täggäillä kuviin liittyviä brändejä, ja käyttää välillä sopivia hashtageja.

7. Löydä oma tunnusmainen tyylisi

Kirjoittaminen ja kuvat – mieti vahvuuksiasi ja tuo niitä esiin. Mieti minkälaisista kuvista itse tykkäät, muokkaustyylejä on niin monia, ja tietynlainen yhtenäinen fiilis blogissa ja somessa olisi hyvä olla.

Jos blogin kirjoittaminen tökkii, mitä jos kokeilisit videosisältöä? Vlogit ja Youtube ovat kovassa kasvussa, ja videot voi hyvin yhdistää blogisisältöön.

Sisältöä ideoidessasi kannattaa miettiä, mikä itseäsi blogeissa kiinnostaa, mitkä jutut klikkaat yleensä auki? Luo juuri sellaista sisältöä, usein se oma tyyli tulee matkan varrella luonnostaan, siitä ei kannata turhaan ottaa stressiäkään.

8. Kaupallisia yhteistöitä sopiessa ole kriittinen

Mieti bloggaamista pitkällä tähtäimellä, jos olet kahden vaiheilla kannattaako johonkin yhteistyöhön lähteä mukaan, ei todennäköisesti kannata. Omaan sisältöön ei-sopivat mainokset vievät uskottavuutta, ja mahdollisesti estävät oikeanlaisten brändien yhteydenotot jatkossa.

Yhteistöitä varten on hyvä olla olemassa myös mediakortti, jos haluaa kaupallisia yhteistöitä itsekin ehdottaa asiakkaille. Mediakortissa on tiivistetysti blogin tiedot: kuka olet, mistä kirjoitat, kävijämääristä infoa, kenties esimerkkejä menneistä kampanjoista.

9. Negatiiviset kommentit

Ei kannata lannistua kritiikistä, asiaton kommentointi saa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Asiallinen kritiikki taas voi parhaimmillaan vain haastaa ja kehittää. Muista kuitenkin, ettei blogin tarkoitus ole miellyttää kaikkia, se on mahdotonta. Lähestulkoon jokainen bloggaaja saa myös negatiivista palautetta, siihen on opittava suhtautumaan oikein.

10. Postausajankohdat ja otsikointi

Analytiikoista voi seurata kuinka eri julkaisuajankohdat toimivat. Kuulen monilta bloggaajakollegoilta, että paras julkaisuajankohta olisi aikaisin aamulla, monet lukevat blogeja ennen töihin lähtöä aamiaisella lehden selailun sijasta.

Omalla blogillani kuitenkin ilta toimii aamuakin paremmin. Ja tämähän ei tarkoita että töitä tarvitsisi tehdä illalla, postauksen voi aina ajastaa haluttuun kellonaikaan. Otsikoinnilla kikkailut ovat toinen pieni mutta tärkeä juttu. Koita miettiä postaukselle tarpeeksi mielenkiintoinen otsikko, joka tiivistäisi postauksen sanomaa. ”Clickbait” -otsikoita kannattaa välttää, harhaanjohtava klikkejä kalasteleva otsikko enimmäkseen ärsyttää lukijaa.

+ Pitkäjänteisyys

Kun keskittyy nauttimaan tekemisestä, ei tuijota liikaa kävijälukuja tai odota suurta läpimurtoa tapahtuvan yhdessä yössä, on bloggaaminen varmasti hauskempaa ja sisältökin parempaa. Jos blogin aloittaminen on harkinnassa, on tärkein vinkkini olla pitkäjänteinen, nähdä bloggaaminen enemmänkin matkana kuin päämääränä.

Marianna Mäkelä

Kirjoittaja on helsinkiläinen ammattibloggaaja, joka suhtautuu intohimoisesti muun muassa muotiin, sisustussuunnitteluun ja matkustamiseen, kuten myös kirjoittamiseen ja valokuvaamiseen. Mariannan blogiin pääset tutustumaan osoitteessa mariannan.com.

Tarkista onko haluamasi osoite vapaana!

Katso alla olevasta domainhausta, onko haluamasi blogin osoite vapaana ja aloita blogin perustaminen heti!

Syötä vähintään kolme merkkiä