Blogin perustaminen

Blogin perustaminen on helppoa tämän ohjeen avulla. Bloggaaminen on todella suosittua ja syitä sen aloittamiseen on monia: joku haluaa jakaa osaamistaan, toinen pitää virtuaalipäiväkirjaa ja kolmas kehittyä kirjoittajana.

Aluksi monelle voi tuntua epäselvältä, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle. Tässä kirjoituksessa käydään läpi blogin perustaminen vaiheittain ja annetaan myös vinkkejä, joiden avulla vältät monet aloittavan bloggaajan kompastuskivet.

Mikä on blogi?

Blogi (engl. blog) on sivusto, jonne yksi tai useampi henkilö tuottaa sisältöä. Sisältöä voivat olla niin tekstit, kuvat, videot kuin näiden erilaiset yhdistelmätkin. Blogin kirjoittajasta käytetään tyypillisesti nimitystä bloggaaja tai blogisti.

Itse sana blogi on lainattu englannin kielen sanasta blog, joka on lyhennelmä sanasta weblog eli verkkoloki. Sana on peräisin 1990-luvun loppupuolelta. 

Valitse blogin aihe

Oman blogin tekeminen alkaa aiheen valinnalla. Aiheen valintaan kannattaa panostaa, sillä itselle mieleisestä aiheesta sisällöntuottaminen on aina helpompaa ja sanottava ei lopu helposti kesken.

Blogin aihe kannattaa myös rajata huolellisesti, sillä selkeästi rajattu aihe toimii yleensä laajempaa aihetta paremmin. Rajattu aihe auttaa lukijaa saamaan käsityksen siitä, mitä blogisi käsittelee ja blogin kaupallistaminenkin on todennäköisesti helpompaa.

Katso myös ammattibloggaaja Marianna Mäkelän vinkit blogin aloittamiseen.

Blogin perustaminen on helppoa

Keksi nimi blogille

Mikä blogin nimeksi? Monen mielestä yksi haastavimmista vaiheista blogin perustamisessa on blogin nimen keksiminen. Nimen tulisi olla helposti muistettava ja mahdollisimman kuvaava. Blogin nimen keksimiseen kannattaakin käyttää hieman aikaa, koska nimen vaihtaminen myöhemmin voi olla työlästä.

Hyvä blogin nimi

Blogin nimen tulisi olla kuvaava ja helppo muistaa, jotta lukijat löytävät helposti takaisin sisältöjen pariin. Blogin voi kuitenkin nimetä useammalla eri tavalla, eikä niistä yksikään ole automaattisesti toista parempi.

Usein käytettyjä tapoja blogin nimeämiseen:

  1. Nimi liittyy blogin aihepiiriin
    Blogin aihepiiriin liittyvän avainsanan hyödyntäminen blogin nimenä tai nimen osana.
  2. Bloggaajan oma nimi
    Etunimi-sukunimi yhdistelmä on hyvin yleinen käytäntö, kun bloggaaja haluaa rakentaa itsestään henkilöbrändiä.
  3. Oman nimen ja avainsanan yhdistelmä
    Blogin nimi voi koostua myös oman nimen ja avainsanan yhdistelmästä.
  4. Täysin keksitty nimi
    Blogin nimenä voi käyttää myös täysin keksittyä nimeä, joka voi olla esimerkiksi johdannainen kirjoittajan nimestä tai blogin aihealueesta.

Blogin nimen tulee olla kuvaava, mutta kannattaa kuitenkin varoa, ettei nimeä brändää nimeä liian kapeasti. Jos blogin nimeksi tulisi esimerkiksi Kissahoitola, voisi myöhemmin olla haastavaa kirjoittaa myös laajemmin muista eläimistä.

Blogin perustaminen nimettömänä

Blogin perustaminen nimettömänä tulee kyseeseen esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, että blogin aihe on rankka tai bloggaaja haluaa kertoa haastavasta elämäntilanteestaan ilman, että sukulaiset ja ystävät saavat tietää. Erilaisia syitä on varmasti monia.

Täysin anonyymin blogin perustaminen ja sellaisen ylläpitäminen on kuitenkin äärimmäisen vaikeaa, sillä helposti kirjoittaessa tulee kuitenkin paljastaneeksi jotain sellaista, mistä henkilöllisyys voitaisiin päätellä. Toisaalta anonyymille blogille voi olla myös haastavaa hankkia lukijoita.

Jos päätät perustaa blogin nimettömänä, kannattaa sitä varten luoda ihan erillinen sähköpostiosoite ja käyttää sellaisia nimimerkkejä, joita ei käytä missään muualla. Näin blogia ei voida niin helposti yhdistää sinuun.

Nimettömän blogin voi perustaa useille blogialustoille, vaikka joudutkin todennäköisesti kertomaan itsestäsi tietyt tiedot alustan ylläpitäjälle tai verkkotunnuksen välittäjälle.

Onko blogin nimi vapaana?

Tarkista myös domainhausta, onko haluamasi nimi vapaana ja mahdollista varata verkkotunnukseksi.

Blogin perustaminen ei ole vaikeaa, mutta joskus hyvän nimen löytäminen on haastavaa.

Valitse blogialusta

Blogin perustaminen ei onnistu ilman blogialustan valintaa. Mikä olisi paras blogialusta? Erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla useita ja ne eroavat toisistaan esimerkiksi hinnan, ylläpitotyön määrän ja mainostamismahdollisuuksien suhteen. Blogialustan valinta riippuu esimerkiksi halutuista ominaisuuksista ja siitä, paljonko blogin tekeminen voi itselle maksaa.

Blogialustat voivat olla ilmaisia tai maksullisia. Ilmaiset blogialustat ovat usein rajoitetumpia ominaisuuksiltaa. Lisäksi blogin perustaminen ilmaiseksi vaikuttaa myös siihen, millainen verkkotunnus saadaan käyttöön. Pääsääntöisesti ilmainen blogi on osoitteeltaan muotoa: bloginnimi.palvelunnimi.com tai palvelunnimi.com/bloginnimi.

Jos taas panostaa blogiin hieman rahallisesti, pääsee valitsemaan oman verkkotunnuksen, mikä antaa blogista heti ammattimaisemman kuvan. Maksullinen blogi alusta on myös yleensä laajemmin muokattavissa ja sisältää enemmän ominaisuuksia.

Blogger

Blogger on vaihtoehto blogialustaksi

Blogger on Googlen omistama suosittu blogipalvelu, jolla ilmaisen blogin perustaminen onnistuu helposti. Palvelua varten tarvitaan vain Google-tunnukset.

Blogger on tosiaan täysin ilmainen ja oletuksena blogin nimi on muotoa bloginnimi.blogspot.com. Palvelu kuitenkin mahdollistaa myös oman verkkotunnuksen käyttämisen. Verkkotunnus täytyy hankkia erikseen joltain siihen erikoistuneelta palveluntarjoajalta ja se tietenkin maksaa muutamia kymppejä vuodessa.

Bloggerin plussat ja miinukset:

+ Ilmainen blogialusta, jolla blogin tekeminen helppoa.
+ Käyttäjän ei tarvitse vastata teknisestä ylläpidosta.
+ Mahdollistaa oman verkkotunnuksen käyttämisen.
– Kustomointimahdollisuudet suppeat verrattuna esimerkiksi WordPressiin.
– Bloggaaja ei omista blogialustaa itse, Google voi teoriassa nostaa hintoja tai lopettaa palvelun.

Lue, kuinka oman blogin luominen Bloggerilla onnistuu.

 

WordPress

WordPress toimii blogialustana

WordPress-julkaisujärjestelmä kehitettiin alun perin nimenomaan blogialustaksi. WordPressistä on olemassa kaksi erillistä versiota WordPress.com ja WordPress.org.

WordPress.com

WordPress.com on kaupallinen versio avoimen lähdekoodin WordPress.org:ista. WordPress.com:in ilmaisessa versiossa palvelu näyttää blogissa mainoksia, eikä mahdollista lisätoiminnallisuuksien asentamista tai oman verkkotunnuksen käyttämistä, vaan ne vaativat maksullisen version käyttöä. Yleensä WordPress.orgin käyttö tuleekin edullisemmaksi.

WordPress.com:in plussat ja miinukset:

+ Ylläpitotoimenpiteet hoidetaan bloggaajan puolesta.
+ Käytettävissä ilmaiseksi, mutta myös maksullisia versioita löytyy.
– Palvelun mainoksia ei saa pois ilman maksullisen version aktivointia.
– Oman verkkotunnuksen käyttö mahdollista ainoastaan maksullisissa versioissa.
– Rajatummat kustomointimahdollisuudet kuin WordPress.org:issa.

WordPress.org

WordPress-julkaisujärjestelmä tarvitsee aina kotisivutilan ja verkkotunnuksen toimiakseen. Tästä johtuen sen käyttöönotto vaatii aina vähintäänkin pienen rahallisen panostuksen. Suosittelemme WordPress-pohjaiselle blogille ylläpitoratkaisuksi Zonerin WP-Cloud-palvelua.

WordPress.org:in plussat ja miinukset:

+ Bloggaaja ei ole sidottu yhteen palveluntarjoajaan, joten blogin voi siirtää koska tahansa.
+ Oma verkkotunnus.
+ Täysin kustomoitava omien toiveiden mukaan, paljon valmiita asuteemoja ja lisäosia olemassa.
+ Laaja käyttäjäyhteisö, jolta saa apua ongelmatilanteissa.
– Ei ole ilmainen, eli vaatii vähintäänkin pienen rahallisen panostamisen.
– Vaatii käyttöönottovaiheessa hieman yksinkertaisimpia valmisalustoja enemmän perehtymistä.

Löydät täältä viisi vinkkiä, kuinka luot blogin WordPress-julkaisujärjestelmällä.

Blogiyhteisöt

Blogiyhteisöillä on yleensä valmiiksi lukijoita

Blogiyhteisöt ovat ilmaisia blogeja yhteen liittäviä verkostoja ja niiden kautta onkin mahdollista saada käyttöön ilmainen blogialusta. Blogiyhteisöt keskittyvät yleensä johonkin tiettyyn aiheeseen, esimerkiksi muotiin, matkusteluun tai perhe-elämään. Suomessa laajasti käytettyjä blogiyhteisöjä ovat esimerkiksi Indiedays, Lily, Vauva ja Vaikuttajamedia.

Blogin nimi on yleensä muotoa blogialustannimi.fi/bloginnimi. Blogiyhteisöillä on vaihtelevat käytännöt sen suhteen, voiko kuka tahansa alkaa yhteisön bloggaajaksi. Yhteisöt keskittyvät yleensä tiettyyn aiheeseen, joten ne saattavat rajoittaa sitä, mistä aiheista blogissa saa kirjoittaa.

Blogiyhteisöjen plussat ja miinukset:

+ Blogiyhteisö mainostaa blogeja ristiin oman yhteisön blogien vieraille.
+ Voivat tarjota mahdollisuuden kaupallisiin yhteistöihin.
+ Käyttäjän ei tarvitse huolehtia blogialustan teknisestä ylläpidosta itse.
– Ei yleensä mahdollisuutta oman verkkotunnuksen käyttöön.
– Blogin siirtäminen muualle voi olla hankalaa tai jopa mahdotonta.
– Blogiyhteisö saattaa näyttää mainoksia blogissasi, joilla se rahoittaa omaa toimintaansa.
– Rajalliset kustomointimahdollisuudet.
– Bloggaaja ei omista blogialustaa itse, blogiyhteisö voi teoriassa alkaa perimään maksuja tai lopettaa palvelun.

Blogin ulkoasu ja rakenne

Varsinainen blogin tekeminen alkaa ulkoasun valinnasta ja rakenteen miettimisestä. Blogi ulkoasu kannattaa rakentaa mahdollisuuksien mukaan hyödyntää valmiita ulkoasuteemoja, joita löytyy useimmista palveluista. Erilaisia toiminnallisuuksia saa yleensä toteutettua erilaisten lisäosien avulla. Ulkoasuteemat ja lisäosat voivat olla niin ilmaisia kuin maksullisiakin.

Ulkoasun suunnittelussa on hyvä kiinnittää erityistä huomiota blogin luettavuuteen ja responsiivisuuteen. Jos blogin taustalla haluaa käyttää esimerkiksi kuvaa, kannattaa varmistaa, että teksti erottuu kuvan päältäkin riittävän hyvin. Nykyaikana käytännössä kaikkien verkkosivujen, myös blogien, odotetaan olevan mobiiliresponsiivisia.

Blogin perustaminen ei onnistu ilman blogin ulkoasun miettimistä.

Blogin rakenne täytyy aina miettiä tarkkaan, jotta se olisi lukijan kannalta mahdollisimman selkeä. On hyvä miettiä, mistä lukija löytää aiemmat julkaisut, mahdollisen bloggaajan esittelyn sekä yhteystiedot tai yhteydenottolomakkeen. Blogin esittelyteksti tulee myös olla kunnossa.

Kirjoita ensimmäiset julkaisusi

Kun blogin ulkoasu ja rakenne on kunnossa, on blogin perustaminen siinä vaiheessa, että on aika aloittaa varsinainen bloggaaminen. Aluksi on suositeltavaa kirjoittaa muutama julkaisu, esimerkiksi 3-5, ennen kuin blogille alkaa etsimään lukijoita tai tavoittelemaan näkyvyyttä.

Nuo ensimmäiset julkaisut toimivat ikään kuin blogin perustana, eli niihin täytyy ehdottomasti panostaa niin sisällön kuin tekstin pituuden puolesta. Ensimmäisten julkaisujen tulisi jo käsitellä blogin varsinaista aihetta sen sijaan, että ne olisivat vain yleisiä tervetuloa- tai esittelyjulkaisuja. Itsensä esittelyn blogissa voi tehdä myös myöhemmin.

Blogijulkaisuissa on hyvä käyttää myös kuvia, erilaisia infografiikoita ja videoita elävöittämään tekstiä. Ne tekevät pitkistä julkaisuista kevyempiä lukea ja parhaassa tapauksessahan ne tuovat myös lisäarvoa itse julkaisuun. Erään tutkimuksen mukaan erilaisia visuaalisia elementtejä lisäävät bloggaajat saavat myös parempia tuloksia.

Lähde: https://www.orbitmedia.com/blog/blogging-statistics/

Hanki blogille näkyvyyttä

Kun blogin perustaminen on siinä vaiheessa, että ensimmäiset julkaisut on jo kirjoitettu, halutaan blogille lukijoita. Blogia kannattaa jakaa sosiaalisen median kanavissa sekä erilaisissa bloggaajaryhmissä ja -yhteisöissä, niiden kautta saadaan blogille näkyvyyttä. Bloggaajan on hyvä olla aktiivinen ja osallistua keskusteluun niin sosiaalisessa mediassa kuin oman blogin kommenteissakin sitouttaakseen lukijansa.

Hanki näkyvyyttä blogille, jotta se menestyy.

Blogin perustamisen yhteydessä on hyvä tehdä myös jonkinlaista avainsanatutkimusta. Avainsanatutkimuksen avulla löydät ne avainsanat, joilla ihmiset hakevat tietoa hakukoneista ja joita kannattaa käyttää blogissa.

Avainsanatutkimuksen jälkeen onkin luonnollista panostaa myös blogin hakukoneoptimointiin, jotta blogi tulee löydetyksi toivotuilla hakusanoille. Hakukoneoptimoinnin avulla sinun on mahdollista saada näkyvyyttä ilmaiseksi ja tavoittaa myös uudet potentiaaliset lukijat.

Muista myös Seuranta

Usein blogi vain luodaan ja unohdetaan kokonaan seurata, miten blogi menestyy ja mikä sisältö blogissa toimii. Jokaisen bloggaajan tulisikin panostaa seurantaa, sillä se antaa arvokasta tietoa esimerkiksi siitä, mitä kautta lukijat löytävät blogiin ja toisaalta myös siitä, mikä sisältö toimii parhaiten.

Blogin kävijäseuranta voidaan toteuttaa esimerkiksi Google Analytics -ohjelmalla. Sen avulla voi seurata niin kävijöitä kuin blogin tavoitteiden täyttymistäkin. Esimerkiksi kaupallisessa yhteistyössä blogin tavoitteena voisi olla liikenteen ohjaaminen yhteistyötahon sivulle. Tällöin kannattaa hyödyntää Google Analyticsin mahdollistamaa tavoiteseurantaa.

Mikäli halutaan nähdä millä hakutermeillä kävijät päätyvät blogiisi Googlen luontaisten hakukonetulosten kautta, kannattaa ottaa käyttöön myös Google Search Console.

Perusta blogi helposti

Oma blogi perustetaan helposti Zoner WP-Cloud-palvelulla. Asennamme WordPress-julkaisujärjestelmän valmiiksi, jotta pääset heti muokkaamaan blogin oman näköiseksi. Huolehdimme jatkossakin teknisestä ylläpidosta ja päivityksistä toimivuustestauksineen puolestasi, näin voit keskittyä itse sisällöntuotantoon.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest