Blogin perustaminen

Blogin perustaminen on helppoa tämän ohjeen avulla. Bloggaaminen on todella suosittua ja syitä sen aloittamiseen on monia: joku haluaa jakaa osaamistaan, toinen pitää virtuaalipäiväkirjaa ja kolmas kehittyä kirjoittajana.

Valitse blogin aihe

Aiheen valintaan kannattaa panostaa, sillä itselle mieleisestä aiheesta sisällöntuottaminen on aina helpompaa ja sanottava ei lopu helposti kesken.

Blogin aihe kannattaa myös rajata huolellisesti, sillä selkeästi rajattu aihe toimii yleensä laajempaa aihetta paremmin. Rajattu aihe auttaa lukijaa saamaan käsityksen siitä, mitä blogisi käsittelee ja blogin kaupallistaminenkin on todennäköisesti helpompaa.

Katso myös ammattibloggaaja Marianna Mäkelän vinkit blogin aloittamiseen.

Blogin perustaminen on helppoa

Keksi nimi blogille

Monen mielestä yksi haastavimmista vaiheista blogin perustamisessa on blogin nimen keksiminen. Se voi olla esimerkiksi blogin aihepiiriin liittyvä avainsana, kirjoittajan nimi ja koostua yhdestä tai useammasta sanasta. Varo kuitenkin, ettet brändää nimeä liian kapeasti. Jos blogin nimeksi tulisi esimerkiksi Kissahoitola, voisi myöhemmin olla haastavaa kirjoittaa myös laajemmin muista eläimistä.

Tapoja blogin nimeämiseen:

  1. Nimi liittyy blogin aihepiiriin
    Blogin aihepiiriin liittyvän avainsanan hyödyntäminen blogin nimenä tai nimen osana.
  2. Bloggaajan oma nimi
    Etunimi-sukunimi yhdistelmä on hyvin yleinen käytäntö, kun bloggaaja haluaa rakentaa itsestään henkilöbrändiä.
  3. Oman nimen ja avainsanan yhdistelmä
    Blogin nimi voi koostua myös oman nimen ja avainsanan yhdistelmästä.
  4. Täysin keksitty nimi
    Blogin nimenä voi käyttää myös täysin keksittyä nimeä, joka voi olla esimerkiksi johdannainen kirjoittajan nimestä tai blogin aihealueesta.

Blogin nimeäminen voi olla hankalaa, mutta siihen kannattaa käyttää hetki aikaa, sillä nimen vaihtaminen myöhemmin aiheuttaa useita erilaisia haasteita. On hyvä huomioida myös se, ettei blogin nimestä tule liian pitkää tai vaikeaa, jotta se on lukijoiden kannalta helppo muistaa. Blogin nimen on hyvä toimia myös sellaisenaan verkkotunnuksena eli domainina.

Onko blogin nimi vapaana?

Tarkista myös domainhausta, onko haluamasi nimi vapaana ja mahdollista varata verkkotunnukseksi.

Blogin perustaminen alkaa nimen valinnasta

Valitse blogialusta

Blogin perustaminen ei onnistu ilman blogialustan valintaa. Erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla todella paljon ja ne eroavat toisistaan esimerkiksi hinnan, ylläpitotyön määrän ja mainostamismahdollisuuksien suhteen. Mikä olisi paras blogialusta? Se riippuu esimerkiksi tarpeesta ja siitä onko blogiin mahdollista panostaa rahallisesti.

Blogialustat voivat olla ilmaisia tai maksullisia. Pääsääntöisesti ilmaisissa blogialustoissa blogin osoite on muotoa: bloginnimi.palvelunnimi.com tai palvelunnimi.com/bloginnimi. Jos taas panostaa blogiin hieman rahallisesti, pääsee valitsemaan oman verkko-osoitteen, mikä antaa blogista heti ammattimaisemman kuvan.

Blogger

Blogger on vaihtoehto blogialustaksi

Blogger on Googlen omistama suosittu blogipalvelu, jolla blogin perustaminen onnistuu helposti ja siihen tarvitaan vain Google-tunnukset.

Blogger on täysin ilmainen ja oletuksena blogin nimi on muotoa bloginnimi.blogspot.com. Palvelu kuitenkin mahdollistaa myös oman verkkotunnuksen käyttämisen. Verkkotunnus täytyy hankkia erikseen joltain siihen erikoistuneelta palveluntarjoajalta ja se tietenkin maksaa jonkin verran.

Bloggerin plussat ja miinukset:

+ Ilmainen blogialusta, joka on myös helppokäyttöinen.
+ Käyttäjän ei tarvitse vastata teknisestä ylläpidosta.
+ Mahdollistaa oman verkkotunnuksen käyttämisen.
– Kustomointimahdollisuudet suppeat verrattuna esimerkiksi WordPressiin.
– Bloggaaja ei omista blogialustaa itse, Google voi teoriassa nostaa hintoja tai lopettaa palvelun.

Lue, kuinka oman blogin luominen Bloggerilla onnistuu.

WordPress

WordPress toimii blogialustana

WordPress-julkaisujärjestelmä kehitettiin alun perin nimenomaan blogialustaksi. WordPressistä on olemassa kaksi erillistä versiota WordPress.com ja WordPress.org.

WordPress.com

WordPress.com on kaupallinen versio avoimen lähdekoodin WordPress.org:ista. WordPress.com:in ilmaisessa versiossa palvelu näyttää blogissa mainoksia, eikä mahdollista lisätoiminnallisuuksien asentamista tai oman verkkotunnuksen käyttämistä, vaan ne vaativat maksullisen version käyttöä. Yleensä WordPress.orgin käyttö tuleekin edullisemmaksi.

WordPress.com:in plussat ja miinukset:

+ Ylläpitotoimenpiteet hoidetaan bloggaajan puolesta.
+ Käytettävissä ilmaiseksi, mutta myös maksullisia versioita löytyy.
– Palvelun mainoksia ei saa pois ilman maksullisen version aktivointia.
– Oman verkkotunnuksen käyttö mahdollista ainoastaan maksullisissa versioissa.
– Rajatummat kustomointimahdollisuudet kuin WordPress.org:issa.

WordPress.org

WordPress-julkaisujärjestelmä tarvitsee aina kotisivutilan ja verkkotunnuksen toimiakseen. Tästä johtuen sen käyttöönotto vaatii aina vähintäänkin pienen rahallisen panostuksen. Suosittelemme WordPress-pohjaiselle blogille ylläpitoratkaisuksi Zonerin WP-Cloud-palvelua.

WordPress.org:in plussat ja miinukset:

+ Bloggaaja ei ole sidottu yhteen palveluntarjoajaan, joten blogin voi siirtää koska tahansa.
+ Oma verkkotunnus.
+ Täysin kustomoitava omien toiveiden mukaan, paljon valmiita asuteemoja ja lisäosia olemassa.
+ Laaja käyttäjäyhteisö, jolta saa apua ongelmatilanteissa.
– Ei ole ilmainen, eli vaatii vähintäänkin pienen rahallisen panostamisen.
– Vaatii käyttöönottovaiheessa hieman yksinkertaisimpia valmisalustoja enemmän perehtymistä.

Löydät täältä viisi vinkkiä, kuinka luot blogin WordPress-julkaisujärjestelmällä.

Blogiyhteisöt

Blogiyhteisöillä on yleensä valmiiksi lukijoita

Blogiyhteisöt ovat ilmaisia blogeja yhteen liittäviä verkostoja ja niiden kautta onkin mahdollista saada käyttöön ilmainen blogialusta. Blogiyhteisöt keskittyvät yleensä johonkin tiettyyn aiheeseen, esimerkiksi muotiin, matkusteluun tai perhe-elämään. Suomessa laajasti käytettyjä blogiyhteisöjä ovat esimerkiksi Indiedays, Lily, Vauva ja Vaikuttajamedia.

Blogin nimi on yleensä muotoa blogialustannimi.fi/bloginnimi. Blogiyhteisöillä on vaihtelevat käytännöt sen suhteen, voiko kuka tahansa alkaa yhteisön bloggaajaksi. Yhteisöt keskittyvät yleensä tiettyyn aiheeseen, joten ne saattavat rajoittaa sitä, mistä aiheista blogissa saa kirjoittaa.

Blogiyhteisöjen plussat ja miinukset:

+ Blogiyhteisö mainostaa blogeja ristiin oman yhteisön blogien vieraille.
+ Voivat tarjota mahdollisuuden kaupallisiin yhteistöihin.
+ Käyttäjän ei tarvitse huolehtia blogialustan teknisestä ylläpidosta itse.
– Ei yleensä mahdollisuutta oman verkkotunnuksen käyttöön.
– Blogin siirtäminen muualle voi olla hankalaa tai jopa mahdotonta.
– Blogiyhteisö saattaa näyttää mainoksia blogissasi, joilla se rahoittaa omaa toimintaansa.
– Rajalliset kustomointimahdollisuudet.
– Bloggaaja ei omista blogialustaa itse, blogiyhteisö voi teoriassa alkaa perimään maksuja tai lopettaa palvelun.

Blogin ulkoasu ja rakenne

Blogin ulkoasun rakentamisessa kannattaa mahdollisuuksien mukaan hyödyntää valmiita ulkoasuteemoja, joita löytyy useimmista palveluista. Erilaisia toiminnallisuuksia saa yleensä toteutettua erilaisten lisäosien avulla. Ulkoasuteemat ja lisäosat voivat olla niin ilmaisia kuin maksullisiakin.

Ulkoasun suunnittelussa on hyvä kiinnittää erityistä huomiota blogin luettavuuteen ja responsiivisuuteen. Jos blogin taustalla haluaa käyttää esimerkiksi kuvaa, kannattaa varmistaa, että teksti erottuu kuvan päältäkin riittävän hyvin. Nykyaikana käytännössä kaikkien verkkosivujen, myös blogien, odotetaan olevan mobiiliresponsiivisia.

Blogin ulkoasun ja rakenteem päättäminen on tärkeä vaihte blogin perustamisessa

Blogin rakenne täytyy aina miettiä tarkkaan, jotta se olisi lukijan kannalta mahdollisimman selkeä. On hyvä miettiä, mistä lukija löytää aiemmat julkaisut, mahdollisen bloggaajan esittelyn sekä yhteystiedot tai yhteydenottolomakkeen.

Kirjoita ensimmäiset julkaisusi

Kun blogin ulkoasu ja rakenne on kunnossa, on blogin perustaminen siinä vaiheessa, että on aika aloittaa varsinainen bloggaaminen. Aluksi on suositeltavaa kirjoittaa muutama julkaisu, esimerkiksi 3-5, ennen kuin blogille alkaa etsimään lukijoita tai tavoittelemaan näkyvyyttä.

Nuo ensimmäiset julkaisut toimivat ikään kuin blogin perustana eli niihin täytyy ehdottomasti panostaa. Ensimmäisten julkaisujen tulisi jo käsitellä blogin varsinaista aihetta sen sijaan, että ne olisivat vain yleisiä tervetuloa- tai esittelyjulkaisuja.

Blogijulkaisuissa on hyvä käyttää myös kuvia, erilaisia infografiikoita ja videoita elävöittämään tekstiä. Ne tekevät pitkistä julkaisuista kevyempiä lukea ja parhaassa tapauksessahan ne tuovat myös lisäarvoa itse julkaisuun.

Hanki näkyvyyttä blogillesi

Hanki blogille näkyvyyttä

Kun blogin perustaminen on siinä vaiheessa, että ensimmäiset julkaisut on jo kirjoitettu, aletaan blogille hankkimaan näkyvyyttä. Blogia kannattaa jakaa sosiaalisen median kanavissa sekä erilaisissa bloggaajaryhmissä ja -yhteisöissä. Bloggaajan on hyvä olla aktiivinen ja osallistua keskusteluun niin sosiaalisessa mediassa kuin oman blogin kommenteissakin sitouttaakseen lukijansa.

Blogin perustamisen yhteydessä on hyvä tehdä myös jonkinlaista avainsanatutkimusta. Avainsanatutkimuksen avulla löydät ne avainsanat, joilla ihmiset hakevat tietoa hakukoneista ja joita kannattaa käyttää blogissa.

Avainsanatutkimuksen jälkeen onkin luonnollista panostaa myös blogin hakukoneoptimointiin, jotta blogi tulee löydetyksi toivotuilla hakusanoille. Hakukoneoptimoinnin avulla sinun on mahdollista saada näkyvyyttä ilmaiseksi ja tavoittaa myös uudet potentiaaliset lukijat.

Seuranta

Usein blogi vain luodaan ja unohdetaan kokonaan seurata, miten blogi menestyy ja mikä sisältö blogissa toimii. Jokaisen bloggaajan tulisikin panostaa seurantaa, sillä se antaa arvokasta tietoa esimerkiksi siitä, mitä kautta lukijat löytävät blogiin ja toisaalta myös siitä, mikä sisältö toimii parhaiten.

Blogin kävijäseuranta voidaan toteuttaa esimerkiksi Google Analytics -ohjelmalla. Sen avulla voi seurata niin kävijöitä kuin blogin tavoitteiden täyttymistäkin. Esimerkiksi kaupallisessa yhteistyössä blogin tavoitteena voisi olla liikenteen ohjaaminen yhteistyötahon sivulle. Tällöin kannattaa hyödyntää Google Analyticsin mahdollistamaa tavoiteseurantaa.

Mikäli halutaan nähdä millä hakutermeillä kävijät päätyvät blogiisi Googlen luontaisten hakukonetulosten kautta, kannattaa ottaa käyttöön myös Google Search Console.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest