Blogi

Zonerin blogi tarjoaa paljon vinkkejä oman sivuston kehitykseen ja markkinointiin. Blogissa käymme läpi myös tuoreimmat kuulumiset WordPressin osalta.

Kategoriat
Kaisa Huttunen

Verkkokaupan maksutavat

Verkkokaupan maksutavat ovat tulleet paljon eteenpäin niistä ajoista, jolloin verkkokauppiaan täytyi itse tehdä sopimuksia jokaisen yksittäisen pankin kanssa ja koodata nämä pankkien maksupainikkeet erillisesti verkkokauppaansa. Nykyään lähes kaikki verkkomaksuliikenne kulkeekin erillisten maksupalveluiden tarjoajien kautta, jotka tarjoavat usein valmiit maksumoduulit yleisimpiin verkkokauppa-alustoihin, kuten Magentoon, PrestaShopiin ja WooCommerceen.

Tässä artikkelissa esitellään kahdeksan erilaista palveluntarjoajaa sähköisten maksujen käyttöön verkkokaupassa. Esittelyssä on niin kokonaisvaltaisia ratkaisuja tarjoavia kuin yksittäisempiin maksutapoihin keskittyviä palveluita.

Lue koko kirjoitus
Kaisa Huttunen

Joomla!-julkaisujärjestelmä

Erilaiset sivustot rakennetaan nykyään lähes poikkeuksetta jonkin julkaisujärjestelmän päälle. Yksi suosituimmista vaihtoehdoista paljon käytetylle WordPressille on Joomla!. Sen avulla voidaan rakentaa esimerkiksi kotisivut tai verkkokauppa, sekä myöhemmin tietenkin lisätä ja päivittää sivuston sisältöä.

Tutustumme tässä kirjoituksessa tarkemmin Joomlaan ja luomme jo pienen katsauksen, mitä uutta 4.0-versio tuo tullessaan. Kysyimme myös paljon Joomlan kanssa työskennelleeltä Heli Tolvaselta kokemuksia Joomlan käytöstä ja sen parhaista puolista.

Lue koko kirjoitus
Joonas Vanhatapio

Cloudflare CDN – suorituskykyä ja turvallisuutta sivustolle

Saamme paljon kyselyitä siitä, mitä ovat Cloudflare CDN ja lisäpalveluna myytävä Railgun. Monet myös pohtivat, mitä hyötyä niistä on sivustolle ja miten ne käytännössä toimivat.

Käymme tässä kirjoituksessa läpi, miksi ne sisältyvät jo oletuksena Zonerin WP-Cloud WordPress-optimoituun palveluun ja miten paljon ne testitulostemme mukaan nopeuttavat sivuston latausaikaa.

Lue koko kirjoitus
Kaisa Huttunen

Google Analytics -käyttöönotto

Google Analytics on kätevä työkalu verkkosivujen kävijäseurantaan. Kävijämäärien tilastoinnin lisäksi se mahdollistaa myös monia muita hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten kävijöiden segmentoinnin ja tulostavoitteiden seuraamisen, jolloin kävijöiden teot syys-seuraussuhteineen saadaan paremmin ymmärrettyä. Google Analyticsistä saatavan tiedon avulla kotisivuja voidaan kehittää ja optimoida paremmin haluttuun suuntaan.

Tässä kirjoituksessa ohjeet Google Analytics -seurantatilin ja yksinkertaisen tulostavoitteen luomiseen.

Lue koko kirjoitus
Juuso Kataja

Valitse oikeat avainsanat – toteuta avainsanatutkimus!

Hakukoneoptimoinnin merkitys on viime vuosina korostunut entisestään. Kilpailu näkyvyydestä on kovaa, alalla kuin alalla, ja hyvä sijoitus hakukonetuloksissa voi ratkaista menestyykö yritys vai ei.

Mitkä sitten ovat niitä tärkeitä avainsanoja, joilla sivuston hakutuloksista pitäisi löytyä? Huolellinen avainsanatutkimus antaa vastaukset tähän kysymykseen.

Lue koko kirjoitus
Joonas Vanhatapio

Paranna WordPress sivuston tietoturvaa

WordPress-sivustot joutuvat aika ajoin erilaisten hakkerointi- ja tietoturvahyökkäysten kohteeksi, kuten kaikki muutkin eri julkaisujärjestelmillä toteutetut kotisivut. Jokainen voi onneksi myös itse minimoida WordPress-sivuston tietoturvauhkia.

Lue koko kirjoitus
Kaisa Huttunen

Vahvat salasanat ja salasanojen hallinta

Salasanan tarkoituksena on suojata henkilökohtaisia tietojasi, käyttäjätiliäsi, sivustoasi tai laitettasi, jotta kuka tahansa ei pääsisi niihin käsiksi. Tässä kirjoituksessa annamme vinkkejä vahvan salasanan muodostamiseen.

Vahvat salasanat ovat pitkiä ja sisältävät kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä. Ne ovatkin usein vaikeasti muistettavia, mutta onneksi niiden muistamista voi helpottaa hyödyntämällä tässä kirjoituksessa esiteltäviä salasanojen hallintaohjelmia.

Lue koko kirjoitus
Vieraskirjoitus

Kuinka lisäät sosiaalisen median jakopainikkeet sivustollesi

Jos kirjoitat sivustollesi käyttäjille hyödyllistä sisältöä ja toivot, että sivustosi käyttäjät jakaisivat artikkeleitasi myös sosiaaliseen mediaan tai tuttavilleen sähköpostilla, WhatsAppilla tai jollain muulla tavalla, sinun todennäköisesti kannattaa lisätä sivustollesi sosiaalisen median jakopainikkeet.

Lue koko kirjoitus
Juuso Kataja

Kuinka valita hyvä verkkotunnus

Verkkotunnuksen eli domain-osoitteen valinta voi joskus olla yllättävän haastavaa. Haluttu verkkotunnus voi olla jo varattu tai yrityksen nimi voi olla liian pitkä ja vaikea nettisivujen osoitteeksi.

Keräsimme tähän kirjoitukseen listan asioita, jotka on hyvä ottaa huomioon verkkotunnusta valittaessa.

Lue koko kirjoitus
Joonas Vanhatapio

Cache eli välimuisti nopeuttaa kotisivuja

Hitaasti latautuvat kotisivut saavat pahimmillaan kävijät poistumaan sivulta saman tien. Onneksi on olemassa runsaasti mahdollisuuksia parantaa sivuston latausaikaa, esimerkiksi cachen eli välimuistin avulla.

Kotisivujen välimuisti nopeuttaa sivustojen toimintaa ja vähentää sivustoon kohdistuvaa kuormitusta. Toimivalla välimuistituksella sivusto pystyy käsittelemään suurempia kävijämääriä pienemmilläkin palvelinresursseilla.

Lue koko kirjoitus