Parempi Google-näkyvyys yritykselle näillä vinkeillä

Kaisa Huttunen

Google näkyvyys on nykyisin todella tärkeää yritykselle, jos se haluaa menestyä pitkällä tähtäimellä. Digimarkkinointi on aivan keskeisessä asemassa näkyvyyden hankkimisessa ja usein yrityksen kannattaakin käyttää useita eri keinoja yhtä aikaa.

Tämän blogin jälkeen tiedät varmasti, miksi Google-näkyvyys on tärkeää ja miten voit siihen vaikuttaa erilaisilla markkinoinnin keinoilla.

Miksi Google näkyvyys on tärkeää?

Google-näkyvyys on tärkeässä roolissa yrityksen menestyksen kannalta, sillä Google on ylivoimaisesti suosituin hakukone maailmassa. Maailmassa tehdään jopa 99 000 Google-hakua joka sekunti (lähde: DemandSage), kukapa ei haluaisi hyötyä tuon tarjoamista mahdollisuuksista.

Suurin osa ihmisistä etsii kohtaamaansa ongelmaan ratkaisua Googlesta, jolloin yrityksen on mahdollista olla tarjoamassa tuota ratkaisua oman palvelun tai tuotteen muodossa. Ihmisillä on siis jo valmiiksi jokin tarve, johon voit yritys voi tarjota ratkaisua. Tämän parempaa myyntimahdollisuutta ei taida helposti tullakaan vastaan!

Lisäksi Google mahdollista kokonaan uusien kohderyhmien tavoittamisen. Googlen kautta voidaan periaatteessa tavoittaa ihmisiä monilta eri alueita ja toisaalta siellä pienkin yritys voi saada suuren näkyvyyden, kun vain panostaa oikeisiin asioihin.

Google-näkyvyys voi vahvistaa myös yrityksen luotettavuutta. Monet ihmiset etsivät vielä kokemuksia yrityksistä ja tekevät vertailua samankaltaisten yritysten välillä ennen ostopäätöksen tekemistä. Kun yritys löytyy Googlesta positiivisessa asia yhteydessä ja sen My Business -profiilissa on paljon positiivisia arvioita, vahvistaa se potentiaalisten asiakkaiden luottamusta yritystä kohtaan.

Google näkyvyyden perusteet

Google-näkyvyyttä voi hankkia monella eri tavalla ja yleensä paras lopputulos saadaan yhdistämällä useita eri tapoja. Neljä tyypillisintä tapaa ovat:  

  • hakukoneoptimointi,
  • Google Ads -mainonta,
  • Google My Business -profiili ja
  • Youtube-videot.

Alla vielä havainnekuva siitä, miten eri osa-alueet tulevat Googlen tuloksissa näkyviin. Esimerkissä ei kuitenkaan ole videota, joka tulisi tyypillisesti orgaanisten tulosten jälkeen. Ennen kuin Google-näkyvyyttä lähtee tavoittelemaan kannattaa yrityksen kohderyhmä olla selvillä. Käytännössä kaikki nämä mainitut keinot tarvitsevat tuekseen laadukasta sisältöä ja omat kotisivut, joille ihmiset voidaan ohjata.

Ylimpänä näkyvät Google Ads -mainokset ja niiden alapuolella orgaaniset hakutulokset, jotka voidaan saavuttaa hakukoneoptimoinnilla. Oikealle jää Google My Business Profiilin tiedot.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) tähtää niin sanotun orgaanisen näkyvyyden hankkimiseen Googlesta. Ideana siis nousta mahdollisimman korkealle Googlen hakutuloksissa. Tämä keino on periaatteessa täysin ilmainen, mutta toki se vaatii ajallista panostusta.

Hakukoneoptimoinnissa keskeistä on hyvät sisällöt, jotka tähtäävät sellaisiin hakusanoihin, joita potentiaaliset asiakkaat etsivät. Esimerkiksi jos yritys myy siivoustarvikkeita, olisi järkevää kertoa sivuilla erilaisista siivoustarvikkeista, niiden valinnasta ja vaikkapa antaa vinkkejä nopean arkisiivouksen tekoon. Tee avainsanatutkimus, jotta löydät juuri yrityksellesi sopivat avainsanat.

Sisällön lisäksi sivustolla kannattaa laittaa kuntoon ihan perusasiat, eli sivuston suorituskyky ja SSL-salaus. Nämä molemmat vaikuttavat siihen, millaisen sijoituksen sivusto saa hakutuloksissa. Näiden lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miltä sivusto näyttää hakutuloksissa, eli millaiset metaotsikot ja -kuvaukset sivustolla on, sillä näillä voi olla merkittävä vaikutus siihen, kuinka moni klikkaa itsensä sivustolle.

Parhaassa tapauksessa orgaaninen liikenne tuo sivulle uusia asiakkaita vuosien ajan. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että hakukoneoptimointi on pikemminkin maraton kuin sprintti, eli sen osalta ei voida odottaa yleensä kovin nopeita tuloksia. 

Google Ads -mainonta on tehokas työkalu hakukoneoptimoinnin lisäksi ja parhaassa tapauksessa nämä molemmat voivat auttaa tosiaan. Mainonta maksaa tietenkin rahaa vähintään itse mainontaan käytettävän summaan. Toisaalta se voi tuoda myös moninkertaisesti mainontaan käytetyn summan takaisin asiakkaiden ostojen muodossa.

Google Ads -mainonta mahdollistaa useita erilaisia mainostyyppejä, kuten:

  • Hakusanamainonta (tekstimainokset, jotka näkyvät hakutulosten yhteydessä).
  • Display-mainonta (bannerimainokset, jotka näkyvät eri sivustoilla).
  • Shopping-mainonta (kuvaa ja tekstiä yhdistävät mainokset, jotka näytetään hakutuloksissa tietyille tuotteille).
  • Älykkäät kampanjat engl. smart campaigns (luo annetuista materiaaleista automaattisesti erilaisia mainoksia ja esittää niitä useissa eri kanavissa sen mukaan, mikä toimii parhaiten).
  • Videomainokset (videomainoksia näytetään YouTube-videoiden aluksi ja keskellä).

Myös mainontaa varten tarvitaan laadukasta sisältöä niin nettisivuille kuin itse mainosmateriaaliakin varten. Tarvittavat materiaalit riippuvat tietenkin täysin siitä, mitä mainontatyyppejä yritys on päättänyt käyttää. Lisäksi esimerkiksi hakumainontaa varten täytyy tietää ne hakusanat, millä yritys haluaa mainostensa näkyvän.

Mainonta on erityisen tärkeää uusille sivustoille, sillä niiden voi olla vielä hankalaa pärjätä orgaanisissa hakutuloksissa jo pidempään olemassa olleita sivustoja vastaan. Toisaalta sen kautta myös pidempään toimineet yritykset voivat tavoittaa kokonaan uusia kohderyhmiä.

Google My Business -tili

Google My Business toimii erityisen hyvin paikallisen näkyvyyden parantamiseen ja sen kautta kerättyjen asiakaskokemusten avulla voidaan myös vakuutta vielä ostopäätöstään pohtivat asiakkaat. Google My Business -tili käyttöönotto on täysin maksutonta, joten se kannattaa tehdä heti.

Kun Google My Business -tilille täyttää mahdollisimman huolellisesti kaikki tarvittavat tiedot, kuten osoitteen, aukioloajat ja lisää muutamia valokuvia, paranee yrityksen mahdollisuudet näkyä paikallisissa hakutuloksissa. Lisäksi profiilin tietoja hyödynnetään Google Mapsissa, mikä on fyysistä liikettä pitäville yrityksille mainio paikka näkyvyyden kannalta.

My Business -tilin kautta voidaan kerätä myös asiakasarvosteluja, jotka voivat vakuuttaa vielä ostopäätöstään pohtivat asiakkaat. Profiilin kautta asiakkaat voivat myös esittää erilaisia kysymyksiä yritykselle ja toisaalta yritys voi myös sen kautta jakaa vaikkapa omia blogikirjoituksiaan tai ajankohtaisia tarjouksiaan niille ihmisille, jotka hakevat yritystä nimellä.

Google My Business on maksuton työkalu, joka on erityisen hyödyllinen fyysistä liikettä tai toimipistettä pitäville yrityksille. Toisaalta myös kokonaan verkossa toimivat yritykset hyötyvät esimerkiksi aukioloaikojen ja asiakasarvostelun näyttämisestä niille, jotka etsivät yrityksestä tietoa.

YouTube on yksi maailman suosituimmista hakukoneista.

Videot

Videot ovat nykyaikana todella tehokas digimarkkinoinnin keino ja ne toimivat hyvin myös Google-näkyvyyden parantamiseen. Videoiden tekeminen tietenkin vaatii jonkin verran osaamista tai vähintään halua opetella, mutta toisaalta hyvällä videosisällöllä on mahdollista saada näkyvyyttä jopa täysin ilmaiseksi.

Videot voivat toimia tekstisisällön tukena hakukoneoptimoinnissa tai kokonaan omana sisältönään esimerkiksi YouTubessa. Googlen hakutuloksiin nousee nykyisin myös videosisältöjä, mutta ei kannata myöskään unohtaa sitä, että YouTube on myös itsessään yksi suosituimmista hakukoneista.

Videoissa on paljon samoja lainalaisuuksia kuin hakukoneoptimoinnissa, eli videoin sisällön tulee olla katsojalle kiinnostava ja hyödyllinen. Sen lisäksi videon otsikko, kuvausteksti ja metatiedot kannattaa optimoida tietylle hakusanalle, jotta se tavoittaa oikeat kohderyhmät.

Videot vaativat monilta yrityksiltä tekstisisältöjä enemmän panostusta, mutta toisaalta ne voivat tuoda myös merkittävää näkyvyyttä ja auttaa erottumaan kilpailijoista. Videot myös sitouttavat käyttäjiä tekstisisältöjä paremmin.

Analytiikka ja tulosten seuranta

Google-näkyvyyden parantamista varten kannattaa myös aktiivisesti seurata analytiikka ja arvioida saavutettuja tuloksia. Tähän kannattaa käyttää ainakin Google Analytics 4 ja Google Search Console -työkaluja.

Tuloksia seuraamalla voidaan arvioida, miten nykyinen strategia toimii ja mitä pitäisi jatkossa kehittää eniten, jotta Google-näkyvyys paranee. Toisaalta analytiikasta voidaan myös tunnistaa, jos yritykselle jokin erilaisista näkyvyyden parantamisen tavoista toimii toista paremmin.

Analytiikasta voidaan myös tarkastella sitä, mitä käyttäjät tekevät sivustolla. Tämä voi auttaa ymmärtämään käyttäjiä entistä paremmin, jonka jälkeen sivulle voidaan tehdä käyttäjäkokemusta parantavia muutoksia. Kun käyttäjät sitoutuvat aiempaa paremmin, on se positiivinen indikaattori myös Googlelle ja vaikuttaa sitä kautta positiivisesti Google-näkyvyyteen.

Aloita Google-näkyvyyden tavoittelu heti

Google-näkyvyyden tavoittelu kannattaa aloittaa oman kotisivun luomisesta. Perusta omat kotisivut helposti Zonerin kautta. Webhotelli ja WP.one -palveluissa on 30 päivän tyytyväisyystakuu, joten voit aloittaa riskittä!

  • WP.one Starter
    WP.one Starter
    Hyvä aloituspaketti yrittäjän kotisivuja varten.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ WordPress-asennus
    ✓ 10 Gt levytilaa
    ✓ 1 Gt tietokanta
    ✓ 10 sähköpostia (1 Gt/kpl)

    24 € / kk + alv.
  • Startti Webhotelli
    Startti Webhotelli
    Hyvä peruswebhotelli
    aloittavalle yritykselle.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ 10 Gt levytilaa
    ✓ 10 sähköpostia
    ✓ DirectAdmin
    ✓ WordPress
    ✓ Kotisivukone

    4,45 € / kk + alv.
    norm. 8,90 € / kk + alv.