Perusta Facebook-yritystili

Sosiaalinen media on jo pidempään ollut todella tärkeässä roolissa yritysten verkkoliiketoiminnassa. Suomessa Facebook pitää edelleen valtapaikkaa käyttäjämäärillä mitattuna, joten luonnollisesti yritystenkin kannattaa sitä hyödyntää.

Tässä artikkelissa käymme yksityiskohtaisesti läpi, miksi kannattaa luoda Facebook-yritystili ja kuinka sellaisen luominen tapahtuu.

Mikä on Facebook-yritystili?

Facebook-yritystili mahdollistaa esimerkiksi julkaisujen tekemisen ja jakamisen omille seuraajilleen, sekä tietysti keskusteluun osallistumisen yrityksen nimellä. Yritystiliä voi myös ylläpitää ja sen nimissä julkaista tai kommentoida useampi henkilö. Se eroaa henkilökohtaisesta profiilista esimerkiksi siten, että sillä voi olla seuraajia ja tykkääjiä, mutta ei kavereita.

Yritystili poikkeaa myös monin tavoin erilaisista ryhmistä. Facebook-ryhmät toimivat hyvin esimerkiksi harrastusryhmän tai saman kiinnostuksen kohteen jakavien henkilöiden yhteydenpitoon. Yritystilistä ne eroavat esimerkiksi erilaisten näkyvyysmääritysten osalta. Siinä missä ryhmissä voi usein kuka tahansa luoda sisältöjä näkyviin aikajanalle, on yritystileillä kontrolli tiukemmin tilin omistajan hallussa. Seuraajat eivät näin voi “kaapata” näkymää omien julkaisuidensa esille tuomiseksi.

Ryhmissä voi olla myös vaatimuksena, että niihin pitää liittyä jäseneksi ennen kuin siellä voi julkaista. Ryhmän asetuksista riippuen, ryhmään tehdyt julkaisut eivät välttämättä näy kuin ryhmän jäsenille. Yritystilit ovat aina julkisia ja tuovat ominaisuutena myös suoran Facebook Messenger -yhteyden kävijöiden ja tilin omistajan välille. Facebook-mainostaminen on mahdollista ainoastaan yritystilillä. Asiakkaiden palvelemisen kannalta Facebook-yritystili onkin ylivoimainen valinta.

Perusta Facebook-yritystili

Miksi kannattaa luoda Facebook-yrityssivu?

Facebookin kuukausittainen käyttäjämäärä on Suomessa noin 2,8 miljoonaa eli iso osa suomalaisista käyttää sitä aktiivisesti. Käyttäjiä on myös maailman laajuisesti todella paljon, joten Facebook-sivuista voi olla runsaasti hyötyä yrityksen toiminnassa. Varsinkin, jos toiminta keskittyy laajoihin ihmisjoukkoihin kuluttajapuolella tai on luonteeltaan hyvin yhteisöllistä.

Facebook-yritystili mahdollistaa suoran vuorovaikutuskanavan yrityksen ja sen seuraajien välille. Yritys voi julkaista siellä erilaisia ajankohtaisia päivityksiä, joita sen seuraajat voivat kommentoida sekä kirjoittaa julkisia arvosteluja yritystä koskien.

Aktiivinen kanssakäyminen voi luoda asiakkaista kanta-asiakkaita ja myös heidän ystävänsä voivat nähdä Facebookissa päivityksiä, joihin he ovat reagoineet. Facebook-sivujen luominen on sitä paitsi yrityksille täysin ilmaista ja helppoa.

Ennen Facebook-yritystilin perustamista

Ennen Facebook-yrityssivun perustamista kannattaa vierailla tunnettujen kilpailijoiden Facebook-sivulla ja miettiä, mikä siellä toimii ja mikä ei. Voi hyvin katsoa myös sitä, minkä verran mikäkin julkaisu on saanut kommentteja ja reaktioita. Tästä ei kannata kuitenkaan tehdä liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä, vaan erilaisia sisältöjä tulee aina testata vielä erikseen omalla Facebook-yrityssivulla.

Kannattaa myös perustaa henkilökohtainen Facebook-profiili, jos sellaista ei löydy jo valmiiksi. Henkilökohtainen profiili ei tule oletuksena näkyviin yrityssivulle. Luomalla sivu henkilökohtaisen profiilin kautta, varmistetaan, että profiilista tulee automaattisesti sivun ylläpitäjä.

Facebook-sivun luominen

  1. Kirjaudu henkilökohtaisella Facebook-profiililla ja valitse luo sivu
  2. Valitse perustettavan Facebook-sivun kategoria
  3. Nimeä sivu ja valitse luokka
  4. Lisää profiilikuva, kansikuva ja täydennä yrityksesi tiedot

Käydään läpi Facebook-sivun perustaminen vaihe vaiheelta kuvitteellisen esimerkkiyrityksen avulla. Aloita kirjautumalla henkilökohtaisella profiilillasi osoitteeseen www.facebook.com. Sivun luominen onnistuu työpöytäversiolla vasemmasta sivupalkista, kohdasta Sivut tai yläpalkin oikean reunan pudotusvalikosta kohdasta Hallitse sivuja. Sen jälkeen valitse Luo sivu.

Valitse perustettavan Facebook-sivun kategoria

Aluksi valitaan perustettavan Facebook-sivun kategoria kahdesta vaihtoehdosta:

  • Yritys tai brändi -kategoria on nimensä mukaisesti tarkoitettu kaikenlaisille yrityksille ja brändeille. Se sopii hyvin niin isoille kuin pienillekin yrityksille, eikä sillä ole väliä käydäänkö kauppaa verkossa vai kivijalkaliikkeessä.
  • Yhteisö tai julkisuuden hahmo -kategorian alle menee karkeasti sanottuna kaikki loput. Sen alle kuuluu siis esimerkiksi yhdistykset, yhteisöt ja vaikkapa urheilujoukkueet. Toisaalta samaan kategoriaan kuuluvat myös julkisuuden henkilöt, kuten muusikot, urheilijat ja fiktiiviset hahmot.

Luo Facebook-yrityssivu

Nimeä Facebook-yrityssivu ja valitse luokka

Aloita sivun nimen kirjoittamisella. Valitse sen jälkeen sivun luokka. Erilaisia vaihtoehtoja saat esiin kirjoittamalla kenttään yritystäsi kuvaavan sanan tai kaksi.

Yhdellä sivulla voi olla maksimissaan kolme erilaista luokkaa. Facebook kannustaa valitsemaan luokan mahdollisimman tarkkaan eli jos sivusi on vaikkapa kauppa, joka myy ulkoilu- ja urheiluvarusteita, kannattaa luokaksi valita ulkoilu- ja urheiluvarusteliike eikä esimerkiksi vain yleisesti urheilu ja vapaa-aika.

Luokat kannattaa valita mahdollisimman huolellisesti, koska sivulle voi saada käyttöön erilaisia toimintoja valitusta luokasta riippuen. Luokkia pystyy onneksi myös muokkaamaan jälkikäteen.

Nimeä Facebook-sivu

Lisää sitten vielä osoitetiedot. Osoitetietoja ei ole pakko laittaa näkyviin yrityksen Facebook-sivulle. Jos et halua niitä näkyviin, valitse kohta Älä näytä osoitettani. Paina lopuksi Jatka.

Lisää profiilikuva ja kansikuva

Seuraavaksi on aika lisätä Facebook-sivullesi profiilikuva. Useimmat yritykset käyttävät profiilikuvanaan yrityksen logoa, joka sopiikin loistavasti tähän tarkoitukseen. Profiilikuvan suositeltu koko on 170 x 170 px.

Lisää profiilikuvaksi esimerkiksi yrityksen logo

Sen jälkeen on aika lisätä yrityksen kansikuva, jonka suositeltu koko on 851 x 315 px. Kannattaa huomioida, että kansikuva on linjassa yrityksen visuaalisen ilmeen kanssa. Kansikuva voi olla vaikkapa kuva yrityksen kivijalkaliikkeestä, kuvassa voi olla yrityksen työntekijöitä tai tuotteita. Kansikuva voi olla myös lyhyt video.

Täydennä yrityksesi tiedot

Kuvien lisäämisen jälkeen on aika viimeistellä yrityksesi tiedot. Lisää yrityksestä lyhyt ja ytimekäs kuvaus, jotta ihmiset tietävät, millaisia palveluita tai tuotteita yritykseltä voi ostaa. Tiedot-osiota kannattaa täyttää myös muulta osin mahdollisimman tarkkaan, jotta asiakkaat löytävät haluamansa tiedot helposti.

Päivitä tiedot

Muokkaa myös yrityksen käyttäjänimi, sillä se on oletuksena yleensä muotoa yrityksennimi-numerosarja. Käyttäjänimi kannattaa olla asiakkaiden kannalta helposti muistettava ja se voi olla esimerkiksi yrityksen nimi.

Facebook-sivulle kannattaa lisätä toimintaan kehottava -painike. Se onnistuu helposti yrityssivun etusivun Lisää sivupainike -napista. Toivottu toiminta voi olla esimerkiksi ajanvaraus, yhteydenotto yritykseesi tai lisätietoja yrityksestäsi. Lisätietoja yrityksestäsi -painike voi ohjata vaikkapa yrityksen verkkosivuille.

Yritystili lisää käyttäjänimi ja painike

Sivun käyttöoikeudet kannattaa jo tässä kohtaa jakaa myös vähintään yhdelle muulle henkilölle ihan jo senkin takia, ettei mahdollisissa ongelmatilanteissa ylläpito-oikeus olisi vain yhden ihmisen varassa. Huomaathan, että voit määrittää ylläpitäjille erilaisia oikeuksia. Käyttäjäoikeuksia pääsee muokkaamaan asetukset-kohdan alta.

Tämän jälkeen sivusi perusasiat ovat kunnossa ja sivu on valmis. Toki sen kehittämiseen kannattaa jatkossakin panostaa.

Näkyvyyttä Facebook-yrityssivulle

Onko Facebook-yritystili valmis, mutta sillä ei ole vielä yhtään seuraajaa? Aluksi voit kutsua esimerkiksi ystäviäsi tai sukulaisiasi tykkäämään sivustasi. Toisaalta voit myös jakaa sivusi esimerkiksi aiheeseen liittyviin ryhmiin.

Kannattaa myös huomata, että vaikka joku tykkää sivustasi, ei hän välttämättä näe kaikkia Facebook-julkaisujasi. Onkin suositeltavaa julkaista Facebook-yrityssivulla säännöllisesti, koska eri julkaisut voivat tavoittaa eri ihmisiä. Lue myös, kuinka vaikutat Facebook-julkaisun ulkoasuun Open Graph -tiedoilla.

Harkitse myös maksullisen mainonnan käyttämistä, koska sillä voidaan tavoittaa Facebookin käyttäjiä laajemmin ja esimerkiksi saada sivulle kokonaan uusia tykkääjiä. Maksulliseen mainontaan kannattaa kuitenkin perehtyä huolellisesti tai hankkia apua siihen perehtyneeltä ammattilaiselta, jotta siitä saadaan paras hyöty irti.

Ps. Oletko jo käynyt tutustumassa Zonerin Facebook -sivuihin?

Oliko kirjoitus hyödyllinen? Jaa se eteenpäin: