Google AdSense – tilin avaaminen ja käyttöönotto WordPress-sivustolla

Googlen AdSense ohjelman avulla sivustojen ylläpitäjien on mahdollista ansaita rahaa, liittämällä Googlen mainosverkoston mainoksia osaksi sivustoaan.

Tässä artikkelissa tutustutaan tarkemmin AdSense-tilin avaamiseen, mainosten luontiin ja kuinka sen saa helposti otettua käyttöön WordPress-sivustoilla.

Mikä AdSense on?

AdSense on Googlen ylläpitämä ohjelma, jonka kautta julkaisijat voivat ansaita mainostuloja. AdSense on täysin ilmainen ja kuka tahansa verkkosivuston, blogin tai YouTube-kanavan omistaja voi ryhtyä julkaisijaksi.

AdSensen tarkoitus on tuottaa mainostuloja Googlelle ja julkaisijoille sekä tarjota laaja mainosverkosto mainostajille. AdSensen suosiosta kertoo jotain se, että julkaisijoita on yli 2 miljoonaa ja suosiota ei ainakaan vähennä julkaisijaksi ryhtymisen helppous.

Google AdSense-tilin avaaminen ja mainosten luonti

Google AdSense julkaisijaksi ryhtyminen on helppoa ja tilin avaamista varten tarvitaan vain oma media, esimerkiksi verkkosivusto. Ennen tilin avaamista kannattaa tutustua AdSensen ohjelmasääntöihin. Jos julkaisija täyttää kaikki AdSensen käyttöehdot, niin hyväksyntä tulee yleensä noin viikon kuluessa hakemuksen jättämisestä.

Google AdSense tilin avaaminen

Kun AdSense tili on luotu, niin sen jälkeen luodaan mainosyksikkö. Helpointa on valita aluksi automaattiset mainokset, joka käsittää kaikki mainostyypit.

AdSensen käyttöönotto WordPress sivustolla

Jotta mainokset saadaan lisättyä sivustolle, niin AdSense-ohjelmakoodi on lisättävä sivustolle tagien väliin.

Helpoiten koodinpätkän saa lisättyä sivustolle, jonkin ilmaisen lisäosan kautta. Esimerkiksi WordPressiin on tarjolla Ad Inserter -lisäosa, jonka avulla mainosten hallinta käy todella helposti.

Kopioi ensiksi AdSense koodinpätkä leikepöydälle.

koodin kopiointi

Liitä sitten koodinpätkä Ad Inserteriin. Voit luoda useita mainosblokkeja ja kaikkiin voi käyttää samaa koodinpätkää. Mikäli omistat useita sivustoja tai muita medioita, niin voit myöskin käyttää samaa koodinpätkää kaikissa kanavissa.

Ad Inserterin avulla mainosten sijaintia sivustolla on helppo hallita. Mainosten määrässä ja sijoittelussa kannattaa huomioida se, että mainokset eivät liikaa häiritse sivuston käyttökokemusta. Kun mainosblokit on saatu määriteltyä, niin AdSense alkaa automaattisesti näyttää mainoksia sivustolla.

Ad inserter

Kuinka paljon AdSensen kautta voi ansaita?

Julkaisija ansaitsee tuloja sekä mainosklikkausten että näyttökertojen mukaan (tuhannen näyttökerran tulot). Julkaisijan osuus mainostuloista on 68%.

Oletetaan, että henkilö klikkaa julkaisijan blogissa mainosta ja mainostaja maksaa tästä klikkauksesta Googlelle 0,5€. Julkaisija saa tästä mainosklikkauksesta siis 68% eli 0,34€. Huomaathan, että AdSensen raporteissa esiintyvästä klikkauskohtaisesta hinnasta on jo vähennetty Googlen osuus eli klikkauskohtainen hinta tarkoittaa puhtaasti julkaisijan tuloa.

Käytännössä AdSensen kautta kertyvät tulot riippuvat pitkälti siitä kuinka paljon kävijöitä julkaisijan sivustolla tai YouTube-kanavalla on, sekä siitä kuinka usein kävijät klikkaavat mainoksia.

Sivun klikkausprosentti liikkuu yleensä 0,5-5% välillä ja tyypillinen klikkauskohtainen hinta Suomessa on noin 0,30€, tosin molemmat edellä mainituista lukemista voivat vaihdella huomattavasti sivustosta riippuen.

Jos sivustolla olisi 200 kävijää päivässä ja mainosten klikkausprosentti olisi 3% ja klikkauskohtainen hinta olisi 0,30€, niin sivuston mainosklikkauksista kerryttämät tulot olisivat noin 54€ kuukaudessa, johon päälle tulisivat myös sivuston tuhannen näyttökerran tulot, jotka ovat tosin yleensä huomattavasti pienemmät verrattuna klikkauksista kertyviin tuloihin.

Myös sivuston aihepiirillä on merkitystä tulojen kannalta. Jos julkaisijan sivuston aihepiiri on sellainen, että siinä liikkuu paljon mainosrahaa, niin silloin keskimääräinen klikkauskohtainen hinta on todennäköisesti korkeampi verrattuna johonkin ei kaupalliseen aihepiiriin, jossa ei liiku mainosrahaa samalla tavalla.

Sivuston aihepiirin merkitys AdSense tulojen kannalta on kuitenkin vähentynyt viime vuosina ja kiitos tästä kuuluu mainostajien harjoittaman uudelleenmarkkinoinnin yleistymiselle, jolloin periaatteessa mikä tahansa sivusto, jolla on vain kävijöitä, voi tuottaa hyvin tuloja.

Uudelleenmarkkinoinnin ansiosta AdSense voi näyttää sivustolla relevantteja mainoksia, joiden klikkausprosentit ovat keskimääräistä korkeampia.

Vinkit julkaisijalle

  • Huolehdi siitä, että sivustosi täyttää AdSense-ohjelmasäännöt. Erityisen tärkeää on, että sivustolta löytyy tietosuojasivu, jossa on linkki tähän Googlen dokumenttiin.
  • Älä koskaan klikkaa omia mainoksia tai pyydä kaveriasi tekemään niin, sillä Google saa tietää sen, varmasti!
  • Kun olet jo kerryttänyt jonkin verran tuloja, niin käy tarkistamassa raporteista mitkä mainosyksiköt ovat tuottaneet parhaiten tuloja. Jos esimerkiksi tekstimainokset ovat tuottaneet paljon paremmin tuloja kuin kuvabannerit, niin voit tehdä uuden mainosyksikön, joka näyttää vain tekstimainoksia ja testata sen käyttöä sivustolla.

Vieraskirjoittaja

Mikael Jukarainen
Mikael Jukarainen

Tämän artikkelin on kirjoittanut Mikael Jukarainen, joka toimii hakusanamarkkinoinnin konsulttina ja affiliate-julkaisijana.

Share
+1
Tweet
Share
Pin