Kuinka hyödynnät messut sähköisessä markkinoinnissasi | Zoner.fi

Katso myös

Kuinka hyödynnät messut sähköisessä markkinoinnissasi

Helsingin Messukeskuksessa käynnistyy viikonloppuna I love me -messut, joissa moni Zonerinkin asiakas on mukana näytteilleasettajana.

Harva näytteilleasettaja osaa kuitenkaan hyödyntää messujen täyden potentiaalin ja ohjata messuvierailijat tapahtuman jälkeen yrityksen sähköisen markkinoinnin piiriin. Tässä kirjoituksessa käsittelemme muutamia hyviä keinoja tähän.

Messujen hyödyt markkinoinnissa

Messutapahtumat ovat hyvin perinteinen ja oiva tapa saada omat palvelut ja tuotteet esille, aiheesta kiinnostuneille ihmisille. Messuilla on mahdollista tehdä myös paljon suoraa kauppaa, joskin tapahtuman kokonaiskulut voivat helposti ylittää saatavat tulot ja messut usein nähdään enemmänkin panostuksena yrityksen, ja sen tuotteiden, tunnettavuuteen.

Haasteena monille on kuitenkin näkyvyyden maksimaalinen ulosmittaus myynnin ja jatkomarkkinoinnin kannalta. Vain osa kaupoista lyödään lukkoon itse messutapahtuman tiskillä, jolloin näytteilleasettajan täytyy osata saavuttaa myös muunlaisia tulostavoitteita jatkomarkkinointia ajatellen.

kuinka saan yhteyden kävijöihin vielä messujen jälkeen?

Monen messuille aikovan yrittäjän kannattaakin miettiä tähän tarkkaa strategiaa ja esittää heti alkuun itselle kysymys; kuinka saan yhteyden kävijöihin vielä messujen jälkeen?

sähköpostiosoitteiden keruu

Sähköpostiosoitteiden keruu

Sähköpostimarkkinointi on oikein käytettynä erittäin toimiva ja kustannustehokas markkinointitapa. Messutapahtumat ovat taas erinomainen paikka kerätä potentiaalisten asiakkaiden sähköpostiosoitteita jatkomarkkinointia ajatellen.

Kuinka kävijät saadaan antamaan oma sähköpostiosoite?

Tämä vaatii tietysti aina myös hieman luovuutta, mutta erityisesti erilaiset arvonnat ovat suosittu tapa kerätä kiinnostuneiden kävijöiden yhteystietoja. Arvo esimerkiksi jokin esillä oleva tuote / palvelu kaikkien yhteystietojensa jättäneiden kesken. Lopuille, ei-niin onnekkaille, voidaan messujen jälkeen lähettää vaikkapa fiksu alennuskoodi lohdutukseksi.

Voit myös suoraan pyytää kävijöitä tilaamaan uutiskirjeesi. Tilaamista motivoi, mikäli pystyt perustelemaan sen hyötyjä esimerkiksi laadukkaiden sisältöjen, tutustumistarjouksen tai muun konkreettisen hyödyn avulla.

Retargeting mainonta messuosaston vierailijoille

Monissa ostoksissa harkinta-ajat saattavat olla hyvinkin pitkiä ja kaupan tekoon vaaditaan usein, huikean tuote-esittelyn, lisäksi myös sitkeää myyntityötä tapahtuman jälkeen. Retargeting mainonta on juuri tähän sopiva työkalu.

Mikäli termi ei ole tuttu, tutustu ensin aiempaan blogikirjoitukseemme täältä. Sen perusideana on näyttää kerran sivustolla vierailleelle kävijälle kohdistettuja mainoksia erilaisten mainosverkostojen kautta:
https://www.zoner.fi/retargeting-mainonta-pahkinankuoressa/

Retargeting mainontaa varten, täytyy messukävijät kuitenkin ensin saada houkuteltua yrityksen kotisivuille. Usein tätä varten kannattaa rakentaa oma erillinen laskeutumisivusto, eli ländäri, jolloin voidaan tunnistaa kävijät messuvieraiksi ja tehdä heille hyvin kohdennettua retargeting mainontaa.

Ländäreistä voit lukea lisää aiemmasta kirjoituksestamme:
https://www.zoner.fi/laskeutumissivustot-eli-landarit-ja-niiden-kaytto/

QR koodilla kävijät kampanjasivulle

qr koodi
Jokaisella messuvieraalla on todennäköisesti älypuhelin taskussaan, jonka voi valjastaa omiin markkinointitarkoituksiinsa QR koodin avulla. QR koodi on siis älypuhelimen kameralla skannattava kuvio, joka puhelimella luettuaan käynnistää halutun toiminnon, kuten vaikka ohjaa kävijän tietylle verkkosivulle.

QR koodia voi hyödyntää esimerkiksi messuilla jaettavissa flyereissa sekä oman osaston rollupissa tai muissa markkinointimateriaaleissa. Kohdistetulla kampanjasivulla voi lisäksi olla jokin tarjous, kilpailu tai ilmainen lunastettava tuote, joka motivoi kävijöitä selaamaan itsensä yrityksen haluamalle sivulle. Samalla selaajasta jää jälki myös retargeting mainontaa varten.

Messuvieraille voidaan kohdistaa retargeting mainontaa monissa mainosalustoissa, kuten Facebookissa, myös kerätyn sähköpostilistan osoitteiden avulla.

,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.