MIKSI ILMAINEN SÄHKÖPOSTI EI OLE HYVÄ RATKAISU?

Ilmainen sähköposti voi tuntua hyvältä ja helpota vaihtoehdolta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että ilmaisiin sähköposteihin liittyy tiettyjä ongelmia, joiden takia niiden käyttöä kannatta harkita.

Tässä kirjoituksessa käsitellään ilmaisia sähköposteja, niiden suosiota ja erityisesti niihin liittyviä haasteita. Etenkin yrittäjien tulisi välttää ilmaisen sähköpostin käyttöä.

Mikä on ilmainen sähköposti?

Ilmainen sähköposti on sähköpostipalvelu, jonka käytöstä ei tarvitse maksaa rahaa. Tunnettuja ilmaisia sähköposteja tarjoavat esimerkiksi Google (@gmail.com) ja Microsoft (@outlook.com). Ilmaiset sähköpostit tunnistetaankin yleensä palveluntarjoajan nimenmukaisesta sähköpostiosoitteen loppuosasta.

Miksi ilmaiset sähköpostit ovat suosittuja?

Suosion selkein syy on tietenkin palvelun maksuttomuus, eli niiden käytöstä ei tarvitse maksaa rahaa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että sähköpostipalveluja tarjoavan yrityksen on yleensä saatava tuloja tavalla tai toisella, tuloja saatetaankin hankkia esimerkiksi mainostamalla.

Ilmaiset sähköpostit koetaan usein myös helppona ja vaivattomana ratkaisuna, sillä sähköpostin luominen on niiden avulla usein todella nopeaa. Tällöin sähköpostipalvelun valintaa ei tule todennäköisesti mietittyä kovin paljoa, vaikka ilmaisissa sähköposteissa on tiettyjä huonoja puolia, jotka kannattaisi tiedostaa. Toki jossain tilanteissa nekin ovat hyvä ratkaisu. 

Ilmainen sähköposti on suosittu, koska se ei maksa mitään ja on helppo ottaa käyttöön.

Viisi syytä olla käyttämättä ilmaista sähköpostia

Ilmainen sähköposti ei ole aina paras ratkaisu, sillä niiden käyttöön voi liittyä tiettyjä haasteita. Listasimme kaikkiaan viisi syytä, joiden takia ilmaisen sähköpostin käyttöä kannattaa harkita.

1. Riippuvaisuus yhdestä palveluntarjoajasta

Kuten jo aiemmin kävi ilmi, ilmaisten sähköpostien tapauksessa sähköpostiosoite päättyy yleensä @palveluntarjoaja.com. Tällaista osoitetta ei voida siirtää palvelusta toiseen, joten olet ilmaisen sähköpostin käyttäjä, on täysin riippuvainen kyseisestä palveluntarjoajasta. Entä jos palveluntarjoaja alkaa periä maksua sähköpostin käytöstä tai lopettaa koko palvelun?

Tällainen tilanne ei ole mitenkään kaukaa haettu, sillä Suomessa suosittu Suomi24-sähköpostipalvelu lopetti ilmaisen sähköpostinsa vuonna tammikuussa 2020. Käyttäjät joutuivat joko valitsemaan uuden maksullisen palvelun tai luomaan uuden sähköpostiosoitteen johonkin toiseen palveluun.

2. Sähköpostilaatikon mainokset

Ilmaiset sähköpostit näyttävät yleensä mainoksia käyttäjilleen, sillä jollain tavalla kyseisten palveluntarjoajien on saatava tuloja. Mainokset voivat olla paitsi ärsyttäviä myös harhaanjohtavia, jos ei ole kokenut sähköpostin käyttäjä. Esimerkiksi Gmailin mainokset ilmestyvät yleensä ylimmäksi sähköpostilaatikossa ja ne jäljittelevät ihan tavallisen sähköpostin ulkoasua. Ainoa ero on pieni mainos-teksti jossain nurkassa.

3. Mahdolliset tietoturvaongelmat

Ilmaiset sähköpostit voivat olla myös heikompia tietoturvaltaan. Suurin osa ilmaispalveluista lähettää sähköpostit niin kutsutusti selkokielisinä eli ilman minkäänlaista salausta. Jos joku onnistuu poimimaan kyseisen viestin, kun se lähetetään sähköpostiosoitteesta toiseen, pystyy hän lukemaan sen täysin ongelmitta.

Etenkin pienemmissä ilmaispalveluissa voi olla myös muita tietoturvaongelmia ja esimerkiksi sähköpostilaatikoiden hakkerointi voi olla suhteellisen helppoa. Olemme kaikki varmasti aika-ajoin törmänneet uutisiin, joissa kerrotaan sähköpostien ja niiden salasanojen vuotamisesta.

Ilmainen sähköposti ei ole aina hyvä vaihtoehto.

4. Viestit joutuvat helpommin roskapostiin

Jos käytössäsi on ilmainen sähköpostiosoite, voivat lähettämäsi viesti joutua helpommin roskaposti-kansioon. Ilmaisia sähköpostipalveluita käytetään paljon myös roskapostin ja kalasteluviestien lähettämiseen, jonka takia ne joutuvat usein roskaposti-listoille. Pahimmassa tapauksessa viestisi ei siis edes tavoita vastaanottajaa, vaan päätyy suoraan roskapostiin.

5. Ei ammattimainen yrityskäyttöön

Sähköpostin ilmaisuudesta kertova pääte ei ole millään tavalla uskottava yritysmaailmassa, eikä se anna luotettavaa kuvaa yrityksestäsi. Ostaisitko itsekkään mitään sellaiselta yrittäjältä, jonka sähköposti on [email protected], itse en ainakaan ostaisi.

Ilmaista sähköpostia saatetaan pitää myös merkkinä siitä, ettet ota yritystoimintaasi vakavasti tai et aio tehdä sitä pitkällä tähtäimellä. Tämä vaikuttaa varmasti negatiivisesti muuten potentiaalisiin asiakkaisiin. Sen takia jokaisen yrittäjän tulisikin panostaa omalla verkkotunnuksella olevaan sähköpostiosoitteeseen heti yrityksen alkuvaiheessa.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest