Tutkimus: WordPressin suosio ja käyttö Zonerin webhotelleissa

Ei ole mikään salaisuus, että WordPress on jo pitkään ollut maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä. Halusimme kuitenkin selvittää, kuinka moni Zonerin webhotelliasiakas todellisuudessa käyttää WordPressiä sekä tutkia myös pintaa syvemmältä, minkälaisesta käytöstä oikein on kyse.

Tässä kirjoituksessa käymme läpi tutkimustuloksia kerätystä aineistosta. Katso esimerkiksi mitkä olivat suosituimmat ulkoasuteemat ja lisäosat ja kuinka monella on jäänyt WordPress päivittämättä!

Kuinka moni käyttää WordPress-julkaisujärjestelmää?

Ensimmäiseksi meitä tietysti kiinnosti selvittää, kuinka moni asiakkaistamme käyttää WordPress-julkaisujärjestelmää. Laskimme palvelimillamme olevat asennukset ja huomasimme, että kaikista Zonerin webhotelliasiakkaista oli tutkimushetkellä 60,54% asentanut vähintään yhden WordPress-asennuksen webhotelliinsa. Vertailun vuoksi kaksi seuraavaksi suosituinta sisällönhallintajärjestelmää, Joomla (4,20%) ja Drupal (3,78%), jäivät merkittävän kauaksi taakse.

wordpress-asennusten osuus

WordPress-julkaisujärjestelmän suosio ei suinkaan ole tullut yllätyksenä ja WordPress-käyttäjien tarpeita on aina kuunneltu tarkalla korvalla. Tästä syystä perinteisten webhotellien rinnalle on tuotu myös WordPress-optimoituja palveluita.

Tutkimuksessa tarkasteltiin puhtaasti vain Zonerin webhotelliasiakkaiden toimia, eli erityisesti WordPress-optimoitujen WP-Cloud -asiakkaiden tai virtuaalipalvelinasiakkaidemme käyttöä ei ole huomioitu. Tarkkaa webhotellien määrää ei valitettavasti voida paljastaa, mutta lukumäärän osalta puhutaan kymmenistä tuhansista, joka tekee siitä tilastollisesti merkittävän otannan tutkimusta ajatellen.

WordPress-asennuksen koko

Kuinka paljon WordPress tarvitsee levytilaa? WordPress on itsessään hyvin kevyt ohjelmisto, joka asennettuaan vie vain muutamia kymmeniä megatavuja tilaa. Jatkuva tietojen päivitys ja uusien mediatiedostojen lataaminen sivustolle, tarvitsee kuitenkin myös jatkuvasti vapaata levytilaa.

wordpress-asennuksen koko

Huomasimme, että keskimääräinen WordPress-asennus vie 458 Mt levytilaa palvelimelta sekä 18 Mt levytilaa tietokannan osalta. Luvuissa on mukana vain WordPressin aiheuttama käyttö. Esimerkiksi webhotellin sähköpostit tai mahdolliset muut palvelimelle ladatut tiedostot / ohjelmistoasennukset vievät myös oman levytilansa, jota tässä tutkimuksessa ei ole huomioitu.

Kuinka hyvin ihmiset huolehtivat WP-päivityksistä?

WordPress-päivityksistä huolehtiminen on tärkeää, koska päivitykset paikkaavat monia tunnettuja tietoturva-aukkoja ja ehkäisevät näin sivustojen hakkerointeja.

Selvitimme tutkimuksen osana, kuinka moni asiakkaistamme oli tutkimushetkellä päivittänyt WordPress-asennuksensa uusimpaan 4.9.8. versioon sekä kokonaismääräisesti, kuinka monessa WordPress-lisäosassa oli saatavilla uusia, asentamattomia päivityksiä.

WordPress-julkaisujärjestelmän päivitysten osuus

Kaikista WordPress-asennuksista uusimpaan 4.9.8. versioon oli päivitettynä 65,75% asennuksista. Kun tarkastelimme lisäksi kaikkia webhotelleissamme olevia WordPress-lisäosia, asennuksesta riippumatta, huomasimme, että kaikista aktiivisista lisäosista 34,56% oli päivittämättä uusimpaan versioonsa.

SSL-salauksen käyttö

Useat selainvalmistajat, Googlen Chrome etujoukoissa, ovat ruvenneet näyttämään erilaisia varoitustekstejä suojaamattomien sivustojen kävijöille, joka on omiaan karkoittamaan kävijöitä. Kuinka moni WordPress-sivuston käyttäjä on sitten jo suojannut salatulla yhteydellä liikenteen palvelimen ja kävijän selaimen välillä?

wordpress ssl

Tutkimuksemme mukaan vain 36,53% kaikista webhotelleissamme sijaitsevista WordPress-sivustoista käyttää HTTPS-protokollaa, eli salausta sivustollaan. Mikäli oma sivustosi ei vielä salausta käytä, suosittelemme ottamaan sen käyttöön ensi tilassa.

SSL-salauksen käyttöönotto on myös melko yksinkertainen operaatio. Tarvittava HTTPS-tuki sekä ilmaiset SSL-sertifikaatit myös löytyvät valmiina ominaisuuksina kaikista webhotelleistamme. SSL-salauksen hyödyistä löydät lisää tietoa aiemmasta kirjoituksestamme:
https://www.zoner.fi/ssl-salaus-3-syyta-miksi-jokaisen-sivuston-tulisi-kayttaa-salausta/

Multisite-asennusten suosio

Mikä mahtaa olla WordPress Multisite-asennusten suosio? Halusimme selvittää myös, kuinka moni asiakkaistamme käyttää Multisitea.

wordpress-multisite

Selvityksen mukaan sen suosio oli melko vähäistä, sillä kaikista WordPress-asennuksista vain 2,43% oli WordPress Multisite-asennuksia.

Mikäli Multisite ei ole tuttu käsitteenä, voi siitä lukea lisää myös aiemmasta blogikirjoituksestamme:
https://www.zoner.fi/wordpress-multisite-asennus/

Suosituimmat WordPress teemat

Huomasimme myös, että eri ulkoasuteemoja on asiakkaillamme käytössä valtava määrä. Osa teemoista näytti kuitenkin olevan selkeästi muita suosituimpia ja listasimmekin ylös kymmenen suosituinta WordPress-teemaa.

TOP10 WordPress teemat

1. Twentyseventeen 6,19%
2. Divi 5,35%
3. Avada 2,74%
4. Jupiter 2,24%
5. GeneratePress 1,79%
6. Sydney 1,75%
7. Enfold 1,68%
8. Twentysixteen 1,56%
9. Oceanwp 1,25%
10. Vantage 1,25%

Tutkimuksen luvut perustuvat asennuksissa aktiiviseksi valittuihin ulkoasuteemoihin, joten muut mahdolliset sivustolle asennetut teemat eivät ole vaikuttaneet tuloksiin.

Twentyseventeen ja Twentysixteen teemojen suosiota luonnollisesti selittää, että kyseiset teemat tulevat WordPress-asennuksen mukana ja ovat niin sanottuja oletusteemoja. Premium-teemoista on Divi selvästi muita suositumpi, mutta kaiken kaikkiaan voidaan havaita, ettei ulkoasuteeman valintaan ole vain yhtä oikeata ratkaisua.

Maksullinen vai ilmainen WordPress-teema?

Tuloksista huomataan, että kymmenen suosituimman teeman mukana on sekä maksullisia että ilmaisia WordPress-teemoja. Puhtaasti maksullisia teemoja listalta ovat Divi, Avada, Jupiter ja Enfold. Ilmaisia WordPress teemoja edustavat oletusteemojen lisäksi OceanWP ja Vantage.

Monesta suositusta ulkoasuteemasta, kuten esimerkiksi listan GeneratePressistä ja Sydneystä, löytyy sekä ilmainen että maksullinen premium-versio. Perusversion saa siis näissä kahdessa käyttöön jo täysin veloituksetta, mutta parempia ominaisuuksia ja käyttötukea saa usein vain maksamalla premium-versiosta.

TOP10-listan luvuissa on yhteenlaskettuna GeneratePressin ja Sydneyn sekä maksulliset että ilmaiset käyttäjät. Selvitimme kuitenkin mielenkiinnosta, että esimerkiksi GeneratePressin osalta, jopa huima 76,52% asennuksista sisälsi maksullisen GP Premium -tason.

WordPress lapsiteemojen suosio

Hyvin suuri osa asiakkaistamme käyttää myös niin sanottuja lapsiteemoja ulkoasuteeman räätälöinnin apuna. Lapsiteeman tarkoitus onkin mahdollistaa erilaisia muokkauksia alkuperäiseen ulkoasuteemaan ilman, että teeman päivitykset ylikirjoittaisivat tehtyjä muutoksia.

Suosituimpien ulkoasujen TOP10-luvuissa on siis jo valmiiksi huomioituna sekä perusteeman että lapsiteeman käyttäjät. Laskimme kuitenkin myös kuinka moni näiden ulkoasuteemojen käyttäjistä oli ottanut lapsiteeman käyttöönsä.

WordPress lapsiteeman suosio

Selvityksen mukaan kymmenen suosituimman ulkoasuteeman käyttäjistä 25,32%, eli hieman reilu neljäsosa, oli ottanut lapsiteeman aktiivisesti käyttöön.

Mikäli lapsiteemat eivät ole tuttuja, suosittelemme tutustumaan aikaisempaan kirjoitukseemme aiheesta:
https://www.zoner.fi/wordpress-child-theme-eli-lapsiteema-selitettyna/

Suosituimmat WordPress lisäosat

WordPressin suosio ja menestys rakentuu ennen kaikkea sen helpon räätälöitävyyden ympärille. Vaikka WordPress-julkaisujärjestelmä ei itsessään sisällä hirveästi erilaisia ominaisuuksia, on omaa sivustoa helppo laajentaa erilaisilla lisäosilla.

Selvitimme tutkimuksessa myös, mitä lisäosia asiakkaillamme on aktiivisesti asennettuna ja kuinka monta lisäosaa keskimäärin yhdellä WordPress-sivustolla on käytössä.

WordPress-lisäosien määrä

Saimme selville, että yhdellä WordPress-sivustolla on keskimäärin 10 aktiivista lisäosaa käytössä.

Huomasimme, että samoja lisäosia esiintyi asiakkaillamme huomattavasti. Kokosimmekin yhteen listaan kaikki suosituimmat WordPress-lisäosat.

TOP20 WordPress-lisäosat

1. Limit Login Attemps 46,33%
2. Contact Form 7 38,66%
3. Yoast SEO 37,44%
4. Easy WP SMTP 33,50%
5. Really Simple SSL 17,33%
6. Akismet 15,25%
7. Slider Revolution 15,03%
8. Wordfence 12,35%
9. WPBakery Page Builder 11,36%
10. Jetpack 9,91%
11. WooCommerce 9,32%
12. WordPress Importer 9,06%
13. Page Builder by SiteOrigin 9,01%
14. UpdraftPlus WordPress Backup Plugin 8,54%
15. Google Analytics Dashboard for WP 8,46%
16. SiteOrigin Widgets Bundle 8,01%
17. Google Analytics for WordPress 7,36%
18. All in One WP Migration 7,22%
19. TinyMCE Advanced 6,73%
20. Duplicate Post 6,72%

Miksi osa lisäosista on poikkeuksellisen suosittuja?

Limit Login Attemps-lisäosan suurta suosiota selittää webhotellipalveluihimme sisältyvä Installatron -asennusohjelma. Asennettaessa uutta WP-sivustoa sen kautta, tarjoaa se kyseisen lisäosan asennusta oletuksena.

Easy WP SMTP-lisäosan suosiota taas selittää palveluidemme, tietoturvasyistä tehty, phpmail-funktion esto. Mikäli sivustolta halutaan lähettää sähköposteja, kuten ilmoituksia lomakkeista tai tilauksista, täytyy sivustolla ottaa käyttöön SMTP-muotoiset lähetykset, joihin suosittelemme juuri kyseistä lisäosaa ohjeessamme.

Myös Really Simple SSL-lisäosaa suositellaan ohjeistuksissamme SSL-salauksen käyttöönotossa ja Yoast SEO -lisäosaa hakukoneoptimoinnin tueksi.

WooCommerce -verkkokauppojen suosio

Halusimme erikseen kiinnittää huomiota tarkemmin myös verkkokauppojen suosioon, suhteessa tavallisiin sisältösivustoihin. WooCommerce on ylivoimaisesti suosituin verkkokauppalisäosa WordPress-julkaisujärjestelmään, ja koska muiden WordPress -verkkokauppalisäosien osuus onkin hyvin olematonta, kuvastaa WooCommerce-kauppojen osuus melko hyvin myös kokonaismäärää WordPress-alustalla pyörivistä verkkokaupoista.

WooCommercesta on myös viime vuosina tullut se maailman suosituin verkkokauppa-alusta, joten halusimme luonnollisesti tarkastella, kuinka moni WP-asennuksista pitää sisällään tämän verkkokauppalaajennoksen. Suosituimpien lisäosien listalla se on sijalla 11.

woocommerce-verkkokauppojen osuus

Kaikista webhotelleissamme pyörivistä WP-sivustoista, on 9,32% ottanut WooCommercen käyttöönsä. Luku koskee nimenomaisesti aktiivisia WooCommerce-lisäosia. Koska verkkokauppojen perustaminen ja pyörittäminen on yhä suositumpaa ja helpompaa, ennustan, että tämä luku tulee todennäköisesti tulevina vuosina kasvamaan.

Mikäli WooCommerce ei ole entuudestaan tuttu, voit lukea siitä lisää aiemmasta kirjoituksestamme:
https://www.zoner.fi/woocommerce-verkkokauppa/

Juuso Kataja

Webdesigner, sähköisen markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimoihin kuuluvat mm. verkkokaupat, hakukoneoptimointi ja WordPress.

Share
Tweet
Share
Pin
+1