WooCommerce – maailman suosituin verkkokauppa-alusta

Kaisa Huttunen

WooCommerce on suosittu verkkokauppa-alusta, jota käyttävät niin isot kuin pienetkin verkkokaupat. Erilaisista verkkokauppa-alustoista on välillä vaikea löytää tietoa, etenkin suomeksi, sillä usein kirjoitukset keskittyvät vain esimerkiksi alustan uusimpaan versioon ja sen esittelyyn.

Tämä kirjoitus sisältää vaiheittaiset ohjeet oman WooCommerce-verkkokaupan perustamiseen ja mukana on myös ammattilaisen vinkit, joiden avulla panostat juuri oikeisiin asioihin omaa verkkokauppaa perustaessa.

Juus Lötjönen tummaa taustaa vasten.

Juuso Lötjönen on Zonerin WordPress-asiantuntija, jolla on paljon kokemusta myös verkkokauppojen parista. Juuso on toteuttanut WooCommerce-alustalla kaiken kokoisia kauppoja, niin pieniä muutaman tuotteen kuin isoja jopa tuhansien tuotteiden verkkokauppojakin.

Mikä WooCommerce?

WooCommerce on avoimen lähdekoodin ilmainen verkkokauppa-alusta. Se on käytännössä WordPress-julkaisujärjestelmään kytkettävä lisäosa, eli se vaatii aina WordPress-sivuston toimiakseen. Joskus siitä kuuleekin käytettävän nimitystä WordPress verkkokauppa.

Itse WooCommerce-lisäosa on täysin ilmainen, eli sen voi ottaa maksutta käyttöön kuka tahansa. On kuitenkin hyvä muistaa, että oman verkkokaupan pitämistä varten tarvitaan yleensä vähintään kotisivutila ja verkkotunnus, josta aiheutuu kuluja – täysin ilmainen verkkokauppa ei siis ole.

Miksi WooCommerce on hyvä valinta?

WooCommerce verkkokauppa-alusta sisältää lähes kaikki verkkokaupan pyörittämistä varten tarvittavat ominaisuudet jo suoraan. Toisaalta sitä voidaan helposti laajentaa ja kustomoida erilaisten lisäosien sekä ulkoasuteemojen avulla.

WooCommerce-kaupassa voidaan myydä todella monenlaisia tuotteita: fyysisiä tavaroita, palveluita tai vaikkapa mökkivarauksia. Tuotteita voi olla ihan muutamia tai jopa tuhansia, eli verkkokaupan tuotevalikoimaa WooCommerce ei rajoita millään lailla.

Lisäksi WooCommerce sisältää kätevän hallintapaneelin, joka helpottaa verkkokaupan pyörittämistä, ja sieltä saa kätevästi esimerkiksi kuukausittaiset myyntiraportit. Alustan oma mobiilisovellus mahdollistaa myyntien ja tilausten seuraamisen myös suoraan puhelimesta.

WooCommerceen voidaan helposti yhdistää myös erilaiset toimitustavat tai maksutavat. Jos kyseessä on kansainvälinen verkkokauppa, voidaan WooCommercen avulla toteuttaa myös eri kieliversioita tarpeen mukaan.

Maailman suosituin verkkokauppa-alusta

WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta, jota käytetään myös Suomessa laajasti. Zonerin oman tutkimuksen mukaan WooCommerce oli asennettu peräti 9,32 % webhotelleissa pyörivistä WP-sivustoista.

Puolestaan Paytrailin suosituimmat verkkokauppa-alustat Suomessa -tilastojen mukaan 19 % verkkokauppiaista käytti WooCommercea vuonna 2020. Aloittavien verkkokauppiaiden kohdalla suosio on vielä suurempaa ja peräti 45 % harkitsee nimenomaan WooCommercea verkkokauppa-alustakseen.

Lähde: Paytrail – Suuri verkkokauppa-alustaraportti 2020

Joustava verkkokauppa-alusta

Juuso: ”WooCommerce on 100 % muokattavissa avoimen lähdekoodin ansiosta. Se on joustava ja täyttää jokaisen tarpeen varmasti. Toimii niin isoille jopa tuhansien tuotteiden verkkokaupoille kuin pienille muutamien tuotteiden kaupoille.

WooCommercen kanssa et ole myöskään sidottu yhteen palveluntarjoajaan, vaan voit helposti siirtää kaupan palvelusta toiseen, jos tarvetta tulee. Lisäksi kyseessä on maailman suosituin verkkokauppa-alusta, joten ohjeitakin löytyy paljon: on erilaisia käyttäjäfoorumeita ja esimerkiksi video-ohjeita YouTubessa.”

Miten WooCommerce-verkkokauppa perustetaan?

WooCommerce-verkkokaupan perustamista varten tarvitaan aina WordPress-sivusto, jonka voi toki perustaa myös itse kaupan kanssa samalla. Verkkokauppaa varten tarvitaan käytännössä aina jonkinlainen kotisivutila ja oma verkkotunnus.

Oman WooCommerce-verkkokaupan perustaminen on suhteellisen helppoa etenkin, jos kyseessä on yksinkertainen verkkokauppa. Verkkokaupan perustaminen koostuu yleensä seuraavista vaiheista.

  1. Valitse verkkotunnus ja kotisivutila.
  2. Asenna ja ota käyttöön WooCommerce.
  3. Päätä WooCommerce-verkkokaupan ulkoasu.
  4. Lisää tarvittavat toiminnallisuudet lisäosilla.
  5. Lisää tuotteet.
  6. Luo verkkokaupan sisältö.
  7. Ota käyttöön maksutavat.
  8. Lisää toimitustavat verkkokauppaan.
  9. Laita analytiikka kuntoon
  10. Julkaise WooCommerce-verkkokauppa.

WooCommerce-verkkokaupan perustamista varten tarvitaan aina WordPress-sivusto, jonka voi toki perustaa myös itse kaupan kanssa samalla. Verkkokauppaa varten tarvitaan käytännössä aina jonkinlainen kotisivutila ja oma verkkotunnus.

Verkkokaupan perustamiseen liittyvää työmäärää voi helpottaa hyödyntämällä valmiita ulkoasuteemoja. Lisäksi usein tarvitaan lisäosia erilaisten toimintojen, kuten maksutapojen käyttöönottoon. Näistä kaikista voi syntyä myös lisäkuluja verkkokaupan perustamiseen.

1) Valitse verkkotunnus ja kotisivutila

WooCommerce verkkokauppa vaatii toimiakseen kotisivutilan ja verkkotunnuksen, jotka voidaan usein ostaa yhtenä pakettina. Lisäksi verkkokaupan perustaja saattaa tarvita esimerkiksi omalla verkkotunnuksella toimivan sähköpostin, jonka kautta voidaan hoitaa verkkokauppaan liittyviä asioita asiakkaiden ja tavarantoimittajien suuntaan.

Hostingratkaisuja WooCommerce-verkkokaupalle on useita, joista tyypillisimmät ovat webhotelli ja WordPress-hosting. Tavallinen webhotelli on usein edullisempi ratkaisu, mutta vaatii enemmän ylläpitotoimenpiteitä ja osaamista verkkokauppiaalta. Ne eivät myöskään yleensä tarjoa parasta mahdollista suorituskykyä, sillä niiden täytyy tukea myös muita julkaisujärjestelmiä.

WP.one WordPress hosting

WordPress-hosting on puolestaan yleensä optimoitu nimenomaan WooCommerce-kauppoja ajatellen, joten se tarjoaa niille parhaan mahdollisen suorituskyvyn. Lisäksi Zonerin WP.one-palvelu sisältää monia muita hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten päivitykset toimivuustestauksineen ja verkkokaupan jatkuvan valvonnan.

Juuso: ”WP.one on juuri WordPressiä varten optimoitu, joten se tarjoaa parhaan mahdollisen nopeuden ja suorituskyvyn WooCommerce-kaupalle. Lisäksi automaattiset päivitykset toimivuustestauksineen helpottavat ylläpitotyötä.

Palvelussa on myös todella hyvä tietoturva, joka pitää verkkokauppasi tiedot tallessa. Verkkokaupoissa joudutaan yleensä keräämään esimerkiksi asiakastietoja ja toisaalta verkkokaupan maksujen kautta käsitellään usein myös vaikkapa luottokorttitietoja. Tuskin kukaan verkkokauppias haluaisi, että nämä tiedot joutuvat vääriin käsiin.

Kannattaa huomioida palvelupakettia valittaessa myös se, kuinka monen on tarpeen päästä sivustoa yhtäaikaisesti muokkaamaan. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi palvelupaketin kokoon, sillä jos muokkaajia tarvitaan useita yhtä aikaa, kaupan hallintapuoli voi hidastua nopeasti liian pienellä paketilla.”

2) Asenna ja ota käyttöön WooCommerce

WooCommercen asentamista varten tarvitaan jo olemassa oleva WordPress-sivusto tai vaihtoehtoisesti WordPress täytyy asentaa ennen WooCommercen asentamista. WooCommercen asentaminen aloitetaan menemällä WordPressin hallintapaneelista Lisäosat-kohtaan. Etsi lisäosakirjastosta WooCommerce ja klikkaa asenna.

Lisäosa tulee vielä ottaa käyttöön, klkikkaamalla.

Seuraavaksi siirrytään varsinaisen verkkokaupan perustamiseen. WooCommerce-verkkaupan perustaminen on helpointa hyödyntämällä lisäosan omaa ohjattua käyttöönottoa. Valitse aluksi seuraavista vaihtoehdoista: aloittelen vasta liiketoimintaani, minulla on jo myyntiä tai valmistelen kauppaa asiakkaalleni.

Seuraavaksi täytetään verkkokaupan perustiedot, eli valitaan esimerkiksi verkkokaupan nimi, kotimaa ja toimiala. Tämän jälkeen WooCommerce-lisäosan käyttöönotto on valmis. Toki verkkokauppaa varten tarvitaan ainakin vielä ulkoasuteema, tuotteet, maksutavat sekä mahdolliset toimitustavat.

3) Päätä WooCommerce-verkkokaupan ulkoasu

WooCommerce-verkkokaupan ulkoasu on laajasti kustomoitavissa, joten se voidaan muokata juuri yrityksen ilmeeseen sopivaksi. Useimmissa verkkokaupoissa kuitenkin hyödynnetään valmiita ulkoasuteemoja ja/tai sivurakentajaa, jotta kaikkea ei tarvitse lähteä rakentamaan alusta asti.

Valmiit ulkoasuteemat voivat olla ilmaisia tai maksullisia ja niiden hinnat vaihtelevat muutamista kympeistä yli sataan euroon. Valmiita ulkoasuteemoja voidaan yleensä muokata esimerkiksi värien, asettelujen ja kuvien osalta. Jos osaamista riittää enemmänkin, niin niitä voi myös muokata html- tai css-ohjelmointikielillä.

Tänä päivänä valtaosa teemoista on jo valmiiksi mobiilioptimoitu, mutta se kannattaa ehdottomasti vielä varmistaa ennen kuin teeman ostaa. Jopa puolet verkkosivujen liikenteestä tulee tänä päivänä mobiililaitteita, joten mobiiliystävällisyys ei saa jäädä huomiotta. Katso asiantuntijoiden valitsemat parhaat WordPress-teemat.

Valmiin teeman lisäksi verkkokaupan toteuttamiseen voidaan käyttää myös sivurakentajaa, joka mahdollistaa näyttävienkin toteutusten tekemisen ilman koodaamista. Sivurakentajia on saatavilla sekä ilmaisina että maksullisina. Esimerkiksi WordPressin oma sivurakentaja – Gutenberg, on jokaisen käytettävissä maksutta.

Ammattilaisen vinkit ulkoasuun

Juuso: ”Yleensä verkkokaupat toteutetaan joko teemalla tai teeman ja sivurakentajan yhdistelmänä. Valinta riippuu yleensä haluttujen muutosten määrästä ja kaupan tulevasta ilmeestä.

Valmiit ulkoasuteemat sisältävät lähes aina jotain ylimääräistä, eli kauppaan jää helposti turhaa koodia. Lisäksi niitä ei voi välttämättä kustomoida hirveästi. Isot mainostalot eivät välttämättä käytä lainkaan valmiita teemoja juuri tuon kustomoinnin takia.

Hyviä yhdistelmiä ovat esimerkiksi Hello-teema ja Elementor-sivurakentaja sekä GeneratePress-teema ja Gutenberg-sivurakentaja. Suosittuja teemoja ovat viime aikoina olleet myös Kadence ja Neve.”

Etsi sopiva teema sivupalkin kohdasta "ulkoasu.

4) Lisää tarvittavat toiminnallisuudet lisäosilla

Erilaisia toiminnallisuuksia saadaan lisättyä WooCommerce-kauppaan lisäosien avulla. Tyypillisesti verkkokauppaan saatetaan haluta jonkinlainen yhteydenottolomake, nopeutta paranta WP Rocket -lisäosa tai vaikkapa hakukoneoptimointiin sopiva Rank Math -lisäosa.

Valitse lisäosat harkiten

Juuso: ”Verkkokauppoihin kannattaa ladata yleensä jokin kuvien optimointilisäosa, sillä jos tuotekuvia on satoja ja niitä ei optimoida mitenkään, voi sivusta tulla hidas nopeastikin.

Kannattaa myös miettiä haluaako omaan verkkokauppaa esimerkiksi tuotteiden arvosteluja, lahjakortteja, monipuolisempia tuotevariaatioita tai helpottaa asiakkaiden tuotteiden etsimistä, nämä kaikki voidaan toteuttaa lisäosien avulla. Lisäksi erilaiset integraatiot muihin järjestelmiin voivat vaatia lisäosan asentamista.

Käytännössä lisäosien valinta riippuu paljon siitä, mitä omalta kaupaltaan haluaa. On hyvä muistaa, että osa lisäosista voi kuitenkin hidastaa verkkokauppaa jopa merkittävästi. Lisäosan laatuun ja säännölliseen päivittämiseen tulisikin kiinnittää huomiota.”

5) Lisää tuotteet

Tuotteiden lisääminen WooCommerce-kauppaan onnistuu helposti, sillä WooCommercessa on jo valmiiksi olemassa erilaisia tuotemuotoja, jotka helpottavat tuotteiden määrittämistä. Tällaisia ovat:

  • Fyysinen tuote (tuote lähetetään asiakkaalle),
  • Muunnelmatuote (tuote sisältää yhden tai useampia variaatioita, kuten väri tai koko),
  • Joukkotuote (toisiinsa läheisesti liittyvät tuotteet),
  • Digitaalinen tuote (tuote toimitetaan asiakkaalle sähköisesti) tai
  • Ulkopuolinen tuote (tuote toimitetaan esiemrkiksi toisen sivuston kautta).        
Tuotteiden lisääminen WooCommerce-verkkokauppaan.

Kun tuote lisätään tarvitaan sille vähintään tuotenimi, hinta ja tuotenumero. Toki tuotteelle kannattaa kirjoittaa myös mahdollisimman kattava ja selkeä tuotekuvaus sekä lisätä tuotekuvat ja videoita mahdollisuuksien mukaan. Tuotekuvaus ja tuotekuvat auttavat asiakasta ostopäätöksen tekemisessä.

Kun olet täyttänyt kaikki tarvittavat tiedot tuotteestasi, paina vielä “julkaise”, jolloin tuotteesta tulee julkinen ja se tulee näkyville kauppaan.

6) Luo verkkokaupan sisältö

Verkkokaupan menestyksen kannalta hyvä sisältö on ihan keskeisessä roolissa. Sisältö houkuttelee potentiaalisia ostajia esimerkiksi hakukoneista ja saa heidät vakuuttuneeksi tuotteista tai palveluista. Hyvä sisältö voi auttaa myös erottumaan kilpailijoista ja vahvistaa brändiä.

Verkkokaupan sisältö voi koostua esimerkiksi tuotesivuista, joissa on kattavat ja itse kirjoitetut tuotekuvaukset. Verkkokaupalla voi olla myös blogi, jossa kirjoitetaan tuotteisiin läheisesti liittyvistä aiheista. Toisaalta verkkokaupasta voi hyvin löytyä myös sivu, jolla kerrotaan yrityksen tarina.

Hyvää tekstisisältöä täydennetään monipuolisilla visuaalisilla elementeillä, kuten kuvilla ja videoilla.

7) Ota käyttöön maksutavat

Verkkokaupan maksutavat tulee tietysti määrittää myös WooCommerce-kaupalle. Maksutapoja kannattaa tarjota mieluummin useampia, jotta potentiaalinen ostaja voi valita mieleisensä.

Tyypillisesti maksutavat toteutetaan jonkun maksutapapalveluntarjoajan kautta, tällaisia ovat esimerkiksi BlueCommerce ja Paytrail. Molemmat  tarjoavat kattavasti erilaisia maksutapoja loppuasiakkaan käyttöön ja verkkokauppiaalle kätevän portaalin, josta maksuja voi seurata reaaliaikaisesti.

8) Lisää toimitustavat verkkokauppaan

Jos verkkokauppa myy fyysisiä tuotteita, täytyy niille määrittää myös toimitustavat. Toimitustavoissa kannattaa tietenkin huomioida se, mistä itse tuote lähetetään ja mille alueelle verkkokauppa ylipäätänsä toimittaa tuotteita. Toimituskulu voi olla joko kiinteä tai perustua myytävän tuotteen kokoon, toisaalta verkkokauppa voi tarjota toimitukset myös kokonaan ilman maksua halutessaan.

WooCommercelle toimitustavat saadaan helpoiten käyttöön jonkin lisäosan avulla. Tällaisia lisäosia suomalaisille toimitustavoille, kuten Postille, Matkahuololle ja Postnordille, on tehnyt esimerkiksi markup.fi. Lisäosan avulla erilaiset toimitustavat on helppoa ottaa käyttöön ilman koodaamista.

9) Laita analytiikka kuntoon

On hyvä pitää mielessä, että verkkokauppa ei ole ikinä täysin valmis, vaan sitä tulisi jatkuvasti seurata erilaisilla mittareilla ja kehittää saadun tiedon pohjalta. Hyviä työkaluja verkkokaupan seurantaan ovat esimerkiksi: Google Analytics ja WooCommercen omat raportit.

10) WooCommerce-verkkokaupan julkaisu

Kun WooCommerce-verkkokauppa on riittävän valmis, on aika julkaista kauppa yleisölle. Riittävän valmis tarkoittaa, että perusasiat, kuten maksutavat, tuotesivut ja analytiikka, ovat kunnossa. Verkkokauppaa tulisi nimittäin kehittää jatkuvasti, jonka takia sen julkaisua ei kannata turhaan lykätä loputtomasti, vaan kauppaa voidaan hyvin parannella vielä julkaisun jälkeen.

Lisäksi kannattaa miettiä, mistä verkkokaupalle saadaan alkuvaiheessa kävijöitä. Käytetään siihen esimerkiksi sosiaalisen median mainontaa tai Google Ads -mainontaa. Tutustu myös  konversio-optimointiin, jonka avulla voidaan merkittävästi parantaa verkkokaupan kannattavuutta ja esimerkiksi kasvattaa asiakkaiden keskiostojen suuruutta.

WooCommerce hinta

Paljonko WooCommerce-verkkokaupan perustaminen maksaa?

WooCommerce-verkkokauppa voi maksaa lähes mitä tahansa muutamista kympeistä jopa useisiin tuhansiin euroihin. Verkkokaupan perustamiselle on käytännössä täysin mahdotonta antaa yhtä kiinteää hintaa, sillä Woocommerce verkkokauppa hinta riippuu merkittävästi esimerkiksi valitusta ulkoasuteemasta ja tarvittavista lisäosista.

Nämä kaikki vaikuttavat verkkokaupan hintaan:

  • Kotisivutila
  • Verkkotunnus
  • Ulkoasuteema ja sivurakentaja (niiden tarvitsemat lisenssit)
  • Lisäosat (vuosilisenssit, on toki myös ilmaisia)
  • Maksutavat (palvelun kk-maksut, provisiot)
  • Monikielisyys (vaatii aina maksullisen lisenssin)
  • Ammattilaisen käyttämä työaika

Osa kuluista on kertaluontoisia ja osa taas jatkuvia. Kertaluontoisia kuluja ovat esimerkiksi ulkoasuteeman hankinta ja mahdollisen asiantuntijan käyttäminen kaupan perustamisessa. Jatkuvia kuluja taas puolestaan esimerkiksi maksutavoista tulevat kulut ja kotisivutilan kustannukset.

Kulujen säästäminen ei ole aina kannattavaa

Juuso: ”Verkkokaupan kanssa ei välttämättä säästä itse tekemällä. Pitkässä juoksussa itse tekeminen voi aiheuttaa useita ongelmia, esimerkiksi päivitykset jäävät jälkeen ja ongelmia ilmenee, kun kauppa kasvaa.

Verkkokauppaa voisi ajatella autona, joka tarvitsee huoltoa aika-ajoin. Se on myös useille yrityksille tärkeä myyntiväline, eli siihen kannattaa panostaa. Moni ajattelee säästävänsä itse tekemällä, vaikka käytetty aikahan on jostain muusta aina pois.

Ammattilaisen apua voidaan tarvita myös esimerkiksi hakukoneoptimointiin tai Google Ads -mainontaan liittyen, jotta verkkokaupalle saadaan kävijöitä heti perustamisen jälkeen.

Jos verkkokaupalle käyttää ulkopuolista tekijää, kannattaa ehdottomasti vaatia, että kaupan käyttöön perehdytetään ja näin useimmat ammattilaiset toimivatkin. Tällöin pienempiä muutoksia voidaan tehdä jatkossa myös itse.

Kannattaa myös sopia aikataulusta huolellisesti etukäteen ja pysyä johdonmukaisena koko projektin ajan, jotta kaupan kustannukset eivät paisu liikaa.”

Aloita oman WooCommerce -verkkokaupan toteuttaminen

Valitse itsellesi sopiva WP.one-paketti ja aloita verkkokaupan rakentaminen jo tänään.

  • WP.one Starter
    WP.one Starter
    Hyvä aloituspaketti yrittäjän kotisivuja varten.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ WordPress-asennus
    ✓ 10 Gt levytilaa
    ✓ 1 Gt tietokanta
    ✓ 10 sähköpostia (1 Gt/kpl)

    12 € / kk + alv.
    norm. 24 € / kk + alv.
  • WP.one Business
    WP.one Business
    Tehokas peruspaketti verkkokauppiaalle.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ WordPress-asennus
    ✓ 20 Gt levytilaa
    ✓ 2 Gt tietokanta
    ✓ 10 sähköpostia (1 Gt/kpl)

    49 € / kk + alv.
  • WP.one Business Premium
    WP.one Business Premium
    Kasvavan sivuston tai verkkokaupan tarpeisiin.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ WordPress-asennus
    ✓ 40 Gt levytilaa
    ✓ 3 Gt tietokanta
    ✓ 10 sähköpostia (1 Gt/kpl)

    99 € / kk + alv.