Kotisivujen uusiminen, 5 asiaa, jotka tulee huomioida | Zoner.fi

Katso myös

Kotisivujen uusiminen – 5 asiaa, jotka täytyy huomioida

Kotisivuja täytyy aina tasaisin väliajoin päivittää ja uudistaa. Vanha viisaus sanoo, että kotisivut eivät koskaan ole valmiita ja varsinkin mobiilikäytön lisääntyminen pakottaa monet sivustot isomman remontin eteen.

Joissain tapauksissa kotisivujen uusiminen vaatii kotisivujen rakentamisen alusta asti uudelleen. Listasimme tähän kirjoitukseen asioita, jotka tulee ottaa huomioon kotisivu-uudistuksen yhteydessä.

Kotisivujen uudistus – mitä on syytä ottaa huomioon?

URL osoitteet

kotisivujen uusiminen
On erittäin suositeltavaa, että sivuston verkkotunnus ja / tai sen yksittäisten sivujen URL osoitteet eivät vaihtuisi uudistuksen yhteydessä. Muussa tapauksessa, muilla sivustoilla jo olemassa olevat, valmiit linkit lakkaavat toimimasta sekä saavutetut hakukonesijoitukset menetetään, ainakin hetkellisesti.

Pahimmassa tapauksessa, virheellisiä osoitteita käytetään myös maksullisessa mainonnassa, jolloin rahaa kaadetaan hukkaan virheellisten osoitteiden takia. Muista siis vaihtaa osoitteet myös Adwords yms. tileihin.

Monesti osoitteet vaihtuvat väkisinkin, kun käytettävä tekniikka vaihtuu. Esimerkiksi perus html kotisivujen osoite on todennäköisesti muotoa: omayritys.fi/palvelut.html, kun taas WordPress -julkaisujärjestelmään siirryttäessä osoite tulisikin olemaan: omayritys.fi/palvelut

Kaikki vanhan sivuston sivujen osoitteet kannattaakin listata ylös, ja mikäli osoitteet näissä muuttuisivat kotisivujen uudistuksen yhteydessä, tulisi niille luoda 301 uudelleenohjaus uuteen osoitteeseen.

404 sivu ja uudelleenohjaukset

Kuten yllä olevassa kappaleessa jo mainittiin, saattaa kotisivujen uusiminen muuttaa sivuston sisältöä ja rakenteita paljonkin. Kaikki muuttuvat ja poistuvat alasivut kannattaa siis aina uudelleenohjata, joko toiselle sisältöä vastaavalle alasivulle tai kotisivujen etusivulle.

Kannattaa vähintään myös varmistaa, että sivuilla on käytössä sivuston sisäinen 404 -virhesivu, josta kävijä pääsee, navigoinnin ja erilaisten hakutoimintojen avulla, eteenpäin, jos puuttuvia sivuja ei ole, jostain syystä, muistettu uudelleenohjata eteenpäin.

Esimerkiksi Zonerin webhotelleissa, onnistuu uudelleenohjauksien luonti suoraan hallintapaneelista, seuraavan ohjeen avulla:
http://www.zoner.fi/demot/da/diradm_eh_urlredirects.html

Kotisivujen toiminnan tarkistaminen

Seuraavat toimet liittyvät enemmän itse uuden sivuston toteuttamiseen, mutta sekä kotisivujen tilaajan että toteuttajan on hyvä sisäistää ja varmistaa ainakin seuraavat kohdat.

kotisivujen uusiminen mobiili
Kotisivujen toiminta mobiililaitteilla
Kotisivujen toiminnasta mobiililaitteilla on varmasti paasattu jo kyllästymiseen asti, mutta kylmä totuus vain on, että kotisivujen täytyy nykypäivänä toimia hyvin myös mobiililaitteilla. Kotisivuja uudistaessa, kannattaa siis varmistaa, että uudet kotisivut toimivat hyvin myös puhelimella ja tabletilla.

Voit tarkistaa sivuston toimivuuden mobiilisti vaikkapa seuraavalla Googlen mobiilisoveltavuustestillä:
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=fi

Kotisivujen lähdekoodin validointi
Uusien kotisivujen koodi on hyvä myös validoida. Tähän tarkoitukseen löytyy myös valmis työkalu, eli validaattori:
https://validator.w3.org/

Validaattori paljastaa nopeasti erilaiset virheet sivuston lähdekoodissa, jotka voivat pahimmillaan aiheuttaa toimimattomuutta sivustolla. Myös Google palkitsee puhtaasta ja virheettömästä koodista pienellä plussalla hakukonesijoituksia laskiessaan.

Kannattaa huomioida, että etusivun lisäksi, jokainen sivuston alasivu tulee validoida erikseen.

Seurantakoodi

Yksinkertainen, mutta erittäin tärkeä, asia on myös huolehtia siitä, että kotisivujen Google Analytics seurantakoodi siirtyy vanhoilta sivuilta myös uusille sivuille.
On erittäin suositeltavaa myös, että käytetään samaa seurantakoodia, että samalta analytiikkatililtä löytyy tarvittaessa myös vanhempaa dataa.

Mikäli seurantakoodia ei vielä ole otettu käyttöön, tee se heti seuraavan ohjeen avulla:
https://www.zoner.fi/google-analytics-seurantatilin-perustaminen/

Sama koskee tietysti myös muita ulkoisia koodipätkiä, joiden on tarkoitus toimia myös uudistuksen jälkeen.

Kotisivujen varmuuskopiointi

Kun uusittu sivusto julkaistaan, kannattaa siitä julkaisuhetkellä ottaa ehdottomasti myös varmuuskopiot talteen. Näin varmistetaan, että sivustosta on edes yhdet puhtaat varmuuskopiot olemassa, mikäli se esimerkiksi hakkeroitaisiin.

Sivustosta toki ehdottomasti kannattaa ottaa säännöllisiä varmuuskopioita muutenkin, esimerkiksi vähintään kuukauden välein ja ennen isompia päivitysoperaatioita.

Mikäli uusittu kotisivusto käyttää jotain avoimen lähdekoodin ohjelmistoa, kuten WordPressiä, löytyy Zonerin webhotelleista myös automaattiset toiminnot varmuuskopiointiin, Installatron asennusohjelman kautta:
https://www.zoner.fi/kotisivuasennuksen-kytkeminen-installatron-asennusohjelmaan/

Myös vanhoista kotisivuista kannattaa usein ottaa varmuuskopio talteen, ennen niiden lopullista tuhoamista.

, ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.