Nettisivujen teko

Nettisivut voivat olla monen yrityksen tärkein tulonlähde, ja siksi niiden tekemiseen kannatta panostaa. Käymme tässä kirjoituksessa läpi, miten kotisivujen tekeminen tapahtuu vaihe vaiheelta.

Kotisivujen tekeminen alkaa suunnittelusta

Kotisivujen tekeminen kannattaa aloittaa suunnittelusta. On hyvä miettiä aluksi, mitä sivuilta halutaan ja mikä niiden tavoite on. Kannattaa myös reilusti listata sisältöjä tai muita asioita, joita sivustolta haluaa ehdottomasti löytyvän. Kun asiat suunnitellaan hyvin etukäteen, auttaa se yleensä toteutusvaiheessakin.

Nettisivujen teko kannattaa aloittaa suunnittelusta.

Suunnitteluvaiheessa kannattaa jo hiukan pohtia, kuka kotisivut tulee tekemään. Halutaanko ensisijaisesti tehdä itse vai palkattaisiinko mieluummin ammattilainen. Yrityksen kotisivujen tekoon kannattaa ehdottomasti panostaa, ja siksi ammattilainen on usein paras vaihtoehto.

Ammattilaisen avulla kotisivuista saadaan juuri yrityksen näköiset, nopeat ja hakukoneoptimointikin kerralla kuntoon. Monesti ihmiset kyllä saavat sivut rakennettua itsekin, mutta laatu kärsii helposti ja sivuista voi tulla myös huonolla tavalla itse tehdyn näköiset.

Nettisivut tehdään useimmiten julkaisujärjestelmällä

Nykyaikaiset kotisivut rakennetaan lähes aina jonkin julkaisujärjestelmän päälle. Suosittuja ilmaisia julkaisujärjestelmiä ovat esimerkiksi WordPress, Joomla ja Drupal.

Julkaisujärjestelmien etu on siinä, että ne mahdollistavat verkkosivuston ylläpidon ja muokkaamisen ilman koodaustaitoja. Toki koodaamista saatetaan tarvita, jos halutaan tehdä esimerkiksi jotain kustomointeja. Suurin osa ammattilaisistakin toteuttaa asiakkaiden sivustot jotain julkaisujärjestelmää käyttämällä.

Nettisivujen teko WordPress-julkaisujärjestelmällä

WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä ja jopa yli 60 % julkaisujärjestelmällä toteutetuista verkkosivustoista on tehty nimenomaan sitä käyttämällä.

Lähde: https://w3techs.com/technologies/history_overview/content_management/ms/y

WordPressin etuja ovat muun muassa sen monipuolisuus, kustomoitavuus ja laaja yhteisö. Suosion ansiosta WordPressille löytyy todella paljon erilaisia ulkoasuteemoja ja lisäosia, joilla sivustoille saa lisättyä helposti toiminnallisuuksia. Lisäksi sitä käyttäviä sivuston rakentajia on todella paljon, jolloin et ole sidottu yhteen ammattilaiseen.

WordPressiin löytyy myös todella paljon erilaisia kirjallisia ja video-ohjeita, jos päätät kuitenkin toteuttaa sivuston itse.

Verkkotunnus ja kotisivutila

Kotisivu tarvitsee toimiakseen myös kotisivutilan ja verkkotunnuksen eli domainin. Osalle voi olla heti selvää, millä nimellä haluaa omien nettisivujen toimivan, kun taas osalle sen päättäminen voi tuntua ylivoimaisen vaikealta. Lue täältä vinkit, kuinka valita hyvä verkkotunnus. Verkkotunnuksen varaaminen kannattaa joka tapauksessa tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta haluamansa verkkotunnuksen saa käyttöönsä.

Yleensä kotisivutila sisältää yhden verkkotunnuksen rekisteröintimaksun vuosittain. Laadukkaan palvelun verkkotunnuksineen saa jo alle sadalla eurolla vuodessa. Zonerin webhotelli sisältää myös kätevän Installatron-asennustyökalun, jonka avulla WordPressin asentaminen onnistuu helposti.

Kotisivujen teko kannattaa listata vaihe vaiheelta ja sen jälkeen merkata tehdyksi jo suoritetut asiat.

Ulkoasuteema ja lisäosat

Kun julkaisujärjestelmä on valittu ja asennettu kotisivutilaan, on aika siirtyä ulkoasun rakentamiseen. Yleensä apuna kannattaa käyttää ulkoasuteemoja, joita löytyy sekä ilmaisia että maksullisia. Maksulliset ulkoasuteemat ovat yleensä laajemmin kustomoitavissa ja monipuolisempia, joten kannattaa ehdottomasti harkita panostamista sellaiseen. Kysyimme asiantuntijoilta, mitkä ovat parhaat WordPress-teemat.

Erilaisia toiminnallisuuksia, kuten yhteydenottolomakkeen tai sosiaalisen median jakonapit, saa lisättyä kotisivuille helpoiten erilaisten ilmaisten tai maksullisten lisäosien avulla. Lisäosien kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä niiden laatu vaihtelee todella paljon. Kannattaakin tarkkaan harkita, mitä lisäosia todella tarvitsee sivustoaan varten. On hyvä myös varmistaa, että lisäosat ovat laadukkaasti toteutettuja ja niitä päivitetään säännöllisesti.

Sisältö

Sivuston ulkoasu on tietenkin tärkeä, mutta lopulta sisältö aina ratkaisee. Vaikka yrityksellä olisi kuinka hienot sivut tahansa, mutta niiden sisältö on täysin nolla tai sisältöä on todella niukasti, ei sivuston avulla saa silloin asiakkaita.

Ihmiset etsivät hakukoneiden avulla yleensä tietoa tai ratkaisua ongelmiinsa. Varmista siis, että vastaat siihen. Mieti tarkkaan, mitä arvoa juuri omat palvelusi tai tuotteesi voivat asiakkaalle tuoda ja kirjoita siitä sisältöä.

Asiakasreferenssit ja -kertomukset tuovat myös uskottavuutta sivustollesi, joten jos mahdollista käytä niitä. Olisi aina parasta, jos asiakas suostuu kertomaan suosittelunsa omalla nimellään ja naamallaan, koska anonyymeistä asiakaskertomuksista voi helposti tulla sellainen olo, että ovatkohan nämä oikeasti totta. Kotisivujen sisältö täytyy olla laadukasta, hyödynnä esimerkiksi asiakasreferenssejä.

Sivuston salaus

Huolehdi sivustosi SSL-salaus kuntoon, koska se vaikuttaa myös kävijöiden kokemukseen ja hakukonesijoituksiin. Käytännössä SSL-salaus varmistaa, että sivustosi ja kävijän välinen liikenne on salattua.

Esimerkiksi Google esittää Chrome-selaimessaan kävijöille Not secure -varoituksia, mikäli sivusto ei hyödynnä SSL-salausta ja samoin toimivat myös monet muut selaimet. Varoituksen näkyminen ei varmasti anna kävijälle sellaista kuvaa, että kyseessä olisi ammattimaiset kotisivut. Google huomioi salausta käyttävät sivustot myös paremmilla hakukonesijoituksilla.

Kotisivujen ylläpito ja päivitys

WordPress-kotisivut tarvitsevat myös jatkuvaa ylläpitoa ja päivityksiä. Päivityksiä tarvitsevat itse WordPress-julkaisujärjestelmä, ulkoasuteemat ja erilaiset lisäosat. Päivitykset tulee pitää ajan tasalla jo ihan tietoturvankin takia.

Päivitysten manuaalinen hoitaminen voi viedä paljon arvokasta aikaa, ja siksi ne kannattaakin automatisoida tai ulkoistaa jonkun muun hoidettavaksi. Yleensä jo ihan webhotelleistakin löytyy käteviä työkaluja päivitysten automatisointiin. Ne tosin eivät testaa sivustoa eli on aina mahdollista, että päivitys rikkoo sivuston.

Kun haluat varmistaa sivuston toimivuuden ja optimaalisen latautumisnopeuden, on WP-Cloud paras ratkaisu. Zoner WP-Cloud-palvelussa päivitykset asennetaan automattisesti asiakkaan puolesta ja päivitysten jälkeen suoritetaan myös sivuston toimivuustestaus, joka varmistaa sivuston normaalin toiminnan myös päivitysten jälkeen. Sivuston toimintaa valvotaan muutenkin 24/7. Lue lisää, miksi WP-Cloud on erinomainen WordPress-ylläpito.

Kannattaa huolehtia myös sisällön päivittämisestä, etenkin yhteystietojen on syytä olla aina ajan tasalla. Olisi myös hyvä säännöllisin väliajoin testailla oman kotisivun toimintaa, valikoita, linkkejä ja tehdä vaikkapa ihan testitilauskin, jos kyseessä on verkkokauppaa. Näin voidaan varmistaa, että sivusto toimii, kuten pitääkin.

Kävijäseuranta

Nettisivuille tulee ehdottomasti lisätä myös kävijäseuranta, jotta pystyt seuraamaan paitsi kävijämääriä myös sitä, mitä kävijät sivustolla tekevät. Voit tätä kautta saada arvokasta tietoa, jonka pohjalta kehittää sivustoasi.

Google Analytics on ilmainen kävijäseurantatyökalu, joka mahdollistaa myös erilaisten tavoiteseurantojen luomisen. Katso täältä ohje Google Analytics käyttöönottoon. Huomaathan, että seurantakoodi tulee löytyä jokaiselta sivuston sivulta, jonka takia se useimmiten lisätään sivuston kiinteään rakenteeseen. Tämä tapahtuu useimmissa julkaisujärjestelmissä joko sivuston teeman asetuksista tai erillisen lisäosan avulla. Varmista myös, että mahdolliset tulosseurannan koodit ovat omilla paikoillaan ja tulokset rekisteröityvät analytiikkaan oikein.

Kotisivujen kävijäseuranta antaa arvokasta tietoa sivuston toimivuudesta.

Mistä kävijöitä nettisivuille?

Sivustolla tulisi ottaa jo toteutusvaiheessa huomioon hakukoneoptimointi. Sen avulla sivusto on mahdollista saada näkymään luonnollisissa hakukonetuloksissa, ja sitä kautta voidaankin löytää kävijöitä sivustolle.

Tietenkin myös maksullinen mainonta on yksi, ja usein hakukoneoptimointia nopeampi tapa, saada kävijöitä sivustolle. Kannattaakin tutustua myös Google Ads -mainontaa. Kävijöitä voi saada myös sosiaalisen median kautta, esimerkiksi osallistumalla keskusteluun tai mainostamalla siellä.

Kannattaako kotisivut tehdä itse?

Tekemällä kotisivut itse voi säästää selvää rahaa, mutta toisaalta aikaa se vaati huomattavasti enemmän. Yksinkertaiset nettisivut voi toteuttaa myös itse, tosin se vaatii aikaa ja osaamista tai halua opetella. Itse tekemällä saatetaan kuitenkin joutua tekemään kompromisseja esimerkiksi ulkoasun suhteen.

Jos kotisivut ovat laajemmat tai niihin tulee paljon toiminnallisuuksia, kuten verkkokauppaa ja blogia, kannattaa kotisivujen rakentamisessa kääntyä ammattilaisten puoleen. Kotisivujen teettäminen ammattilaisella vaatii tietenkin rahaa, mutta toisaalta vastineeksi saa toimivat ja nopeat nettisivut.

Ammattilaista valitessa kannattaa rauhassa tutustua tekijän aiempiin töihin. Tarjouspyynnön voi lähettää myös useammalle kuin yhdelle tekijälle ja varmista, että pystyt muokkaamaan ja päivittämään esimerkiksi sivuston tekstejä myöhemmin itse.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest