Nettisivujen teko

Nettisivut voivat olla monen yrityksen tärkein tulonlähde, ja siksi niiden tekemiseen kannattaakin panostaa niin aikaa kuin rahaakin.

Käymme tässä kirjoituksessa läpi, miten kotisivujen tekeminen tapahtuu vaihe vaiheelta. Lisäksi käsitellään, miten tehdä omat nettisivut itse ja kannattaako se ylipäätänsä.

Kotisivujen tekeminen alkaa suunnittelusta

Kotisivujen tekeminen kannattaa aloittaa suunnittelusta. On hyvä miettiä aluksi, mitä sivuilta halutaan ja mikä niiden tavoite on. Kannattaa myös reilusti listata sisältöjä tai muita asioita, joita sivustolta haluaa ehdottomasti löytyvän. Kun asiat suunnitellaan hyvin etukäteen, auttaa se yleensä toteutusvaiheessakin.

Nettisivujen teko kannattaa aloittaa suunnittelusta.

Suunnitteluvaiheessa kannattaa jo hiukan pohtia, kuka kotisivut tulee tekemään. Halutaanko ensisijaisesti tehdä itse vai palkattaisiinko mieluummin ammattilainen. Yrityksen kotisivujen tekoon kannattaa ehdottomasti panostaa, ja siksi ammattilainen on usein paras vaihtoehto.

Ammattilaisen avulla kotisivuista saadaan juuri yrityksen näköiset, nopeat ja hakukoneoptimointikin kerralla kuntoon. Monesti monesti nettisivut yritykselle saadaan rakennettua itsekin, mutta laatu voi kärsiä ja sivuista voi tulla myös huonolla tavalla itse tehdyn näköiset.

Miten tehdä nettisivut yritykselle?

Varsinainen nettisivujen tekeminen eteene usein seuraavanlaisessa järjestyksessä:

  1. Valitaan käytettävä julkaisujärjestelmä
  2. Vartaan verkkotunnus ja kotisivutila
  3. Valitaan käytettävä ulkoasuteema ja mahdolliset lisäosat
  4. Tuotetaan tarvittavat sisältö nettisivuille
  5. Laitetaan sivuston salaus kuntoon
  6. Lisätään kävijäseuranta sivustolle

Näiden toimenpiteiden jälkeen sivusto on yleensä valmis julkaistavaksi. Kannattaa kuitenkin huolehtia jo etukäteen siitä, miten sivustoa tullaan jatkossa ylläpitämään ja kuka vastaa päivityksistä.

Nettisivut tehdään useimmiten julkaisujärjestelmällä

Nykyaikaiset kotisivut rakennetaan lähes aina jonkin julkaisujärjestelmän päälle. Suosittuja ilmaisia julkaisujärjestelmiä ovat esimerkiksi WordPress, Joomla ja Drupal. Hieman vähemmän tunnettuja ovat esimerkiksi Concrete5 ja erilaiset kotisivukoneet. Jos kyyseessä on enemmänkin koulutuskäyttöön tuleva alusta, kannattaa harkita myös Moodle-alustaa.

Julkaisujärjestelmien etu on siinä, että ne mahdollistavat verkkosivuston ylläpidon ja muokkaamisen ilman koodaustaitoja. Toki koodaamista saatetaan tarvita, jos halutaan tehdä esimerkiksi jotain kustomointeja. Suurin osa ammattilaisistakin toteuttaa asiakkaiden sivustot jotain julkaisujärjestelmää käyttämällä.

Nettisivujen teko WordPress-julkaisujärjestelmällä

WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä ja jopa yli 60 % julkaisujärjestelmällä toteutetuista verkkosivustoista on tehty nimenomaan sitä käyttämällä. Lähde: W3Techs.

WordPressin etuja ovat muun muassa sen monipuolisuus, kustomoitavuus ja laaja yhteisö. Suosion ansiosta WordPressille löytyy todella paljon erilaisia ulkoasuteemoja ja lisäosia, joilla sivustoille saa lisättyä helposti toiminnallisuuksia.

Lisäksi sitä käyttäviä sivuston rakentajia on todella paljon, jolloin et ole sidottu yhteen ammattilaiseen. WordPressiin löytyy myös todella paljon erilaisia kirjallisia ja video-ohjeita, jos päätät toteuttaa sivuston itse.

Verkkotunnus ja kotisivutila

Kotisivu tarvitsee toimiakseen myös kotisivutilan ja verkkotunnuksen eli domainin. Osalle voi olla heti selvää, millä nimellä haluaa omien nettisivujen toimivan, kun taas osalle sen päättäminen voi tuntua ylivoimaisen vaikealta. Lue täältä vinkit, kuinka valita hyvä verkkotunnus. Verkkotunnuksen varaaminen kannattaa joka tapauksessa tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta haluamansa verkkotunnuksen saa käyttöönsä.

Yleensä erilaiset kotisivutilat sisältävät yleensä yhden verkkotunnuksen rekisteröintimaksun vuosittain. Laadukkaan palvelun verkkotunnuksineen saa jo alle sadalla eurolla vuodessa. Zonerin webhotelli sisältää myös kätevän Installatron-asennustyökalun, jonka avulla WordPressin asentaminen onnistuu helposti.

Ulkoasuteema

Kun julkaisujärjestelmä on valittu ja asennettu kotisivutilaan, on aika siirtyä ulkoasun rakentamiseen. Yleensä apuna kannattaa käyttää ulkoasuteemoja, joita löytyy sekä ilmaisia että maksullisia.

Maksulliset ulkoasuteemat ovat yleensä laajemmin kustomoitavissa ja monipuolisempia, joten kannattaa ehdottomasti harkita panostamista sellaiseen. Mobiiliystävällisyys on nykyaikana välttämättömyys, joten muista tarkistaa, että valittu teema skaalautuu kaikille laitteille. Katso myös, mitkä ovat asiantuntijoiden mukaan parhaat WordPress-teemat.

Lisäosat

Erilaisia toiminnallisuuksia, kuten chat, yhteydenottolomake tai sosiaalisen median jakonapit, voidaan lisätä nettisivuille erilaisten ilmaisten tai maksullisten lisäosien avulla. Lisäosien kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä niiden laatu vaihtelee todella paljon. On hyvä myös varmistaa, että lisäosat ovat laadukkaasti toteutettuja ja niitä päivitetään säännöllisesti.

Lisäosat voivat vaikuttaa myös sivuston nopeuteen, joten niiden määrä on hyvä pyrkiä pitämään mahdollisimman kohtuullisena. Kannattaakin tarkkaan harkita, mitä lisäosia todella tarvitsee ja voisiko jonkun jättää asentamatta.

Monia toimintoja voidaan lisätä nettisivuille myös ilman lisäosia. Esimerkiksi Google Maps on tällainen, sillä se voidaan lisätä suoraan karttapalvelusta saatavan upotuskoodin avulla. Onkin hyvä tutustua myös näihin mahdollisuuksiin ennen lisäosien asentamista.

Kotisivujen tekeminen ja sisältö

Sivuston ulkoasu on tietenkin tärkeä, mutta lopulta sisältö aina ratkaisee. Kotisivujen tekeminen ei ole vain teknistä toteuttamista, vaan vaatii myös ajatusta ja resursseja sisältöjen osalta. Vaikka yrityksellä olisi kuinka hienot sivut tahansa, mutta niiden sisältö on täysin nolla tai sisältöä on todella niukasti, ei sivuston avulla saa silloin asiakkaita.

Ihmiset etsivät hakukoneiden avulla yleensä tietoa tai ratkaisua ongelmiinsa. Varmista siis, että vastaat siihen. Mieti tarkkaan, mitä arvoa juuri omat palvelusi tai tuotteesi voivat asiakkaalle tuoda ja kirjoita siitä sisältöä.

Asiakasreferenssit ja -kertomukset tuovat myös uskottavuutta sivustollesi, joten jos mahdollista käytä niitä. Olisi aina parasta, jos asiakas suostuu kertomaan suosittelunsa omalla nimellään ja naamallaan, koska anonyymeistä asiakaskertomuksista voi helposti tulla sellainen olo, että ovatkohan nämä oikeasti totta. Kotisivujen sisältö täytyy olla laadukasta, hyödynnä esimerkiksi asiakasreferenssejä.

Kotisivujen kuvat

Kuvat tuovat mukavasti vaihtelua sivuston teksti sisältöön. Aloittavalla yrityksellä ei kuitenkaan ole vielä välttämättä paljoa omia kuvia käytössään, jolloin erilaiset ilmaiset kuvapankit voivat osoittautua hyödyllisiksi.

Kuvia lisätessä kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että ne ovat usein kotisivujen raskaimpia yksittäisiä elementtejä ja sen takia ne nostavat helposti myös kotisivujen latausaikaa. Kannattaakin tarkkaan harkita laittaako sivustolle esimerkiksi kuvakarusellin. Kuvien pienentäminen sopivaan kokoon ennen sivustolle siirtämistä ja webp-kuvien käyttö on kannattaa, jotta sivuston latausaika ei nouse liian korkeaksi.

Vinkki! Muista myös päivittää favicon yrityksesi näköiseksi.

Kotisivujen latausaika

Kotisivuja rakentaessa kannattaa kiinnittää huomiota, että kotisivujen latausnopeus ei nouse liikaa. Nykyaikana kävijät ovat todella kärsimättömiä, eivätkä he jaksa odotella sivuston latautumista yleensä montaa sekuntia. Kotisivujen latausnopeutta voi testata vaikkapa Google Lighthouse -työkalulla.

Kotisivujen latausnopeuteen vaikuttaa esimerkiksi käytettävän kotisivutilan nopeus ja sivuston raskaus. Jos kyseessä on tavallinen kotisivusto, eikä verkkokauppa, voidaan se yleensä myös tehokkaasti välimuistittaa. Cache eli välimuisti nopeuttaa sivuston tarjoamista kävijälle.

Sivuston salaus

Huolehdi sivustosi SSL-salaus kuntoon, koska se vaikuttaa myös kävijöiden kokemukseen ja hakukonesijoituksiin. Käytännössä SSL-salaus varmistaa, että sivustosi ja kävijän välinen liikenne on salattua.

Esimerkiksi Google esittää Chrome-selaimessaan kävijöille Not secure -varoituksia, mikäli sivusto ei hyödynnä SSL-salausta ja samoin toimivat myös monet muut selaimet. Varoituksen näkyminen ei varmasti anna kävijälle sellaista kuvaa, että kyseessä olisi ammattimaiset kotisivut. Google huomioi salausta käyttävät sivustot myös paremmilla hakukonesijoituksilla.

Kävijäseuranta

Nettisivuille tulee ehdottomasti lisätä myös kävijäseuranta, jotta pystyt seuraamaan paitsi kävijämääriä myös sitä, mitä kävijät sivustolla tekevät. Voit tätä kautta saada arvokasta tietoa, jonka pohjalta kehittää sivustoasi.

Google Analytics on ilmainen kävijäseurantatyökalu, joka mahdollistaa myös erilaisten tavoiteseurantojen luomisen. Katso täältä ohje Google Analytics käyttöönottoon. Huomaathan, että seurantakoodi tulee löytyä jokaiselta sivuston sivulta, jonka takia se useimmiten lisätään sivuston kiinteään rakenteeseen. Tämä tapahtuu useimmissa julkaisujärjestelmissä joko sivuston teeman asetuksista tai erillisen lisäosan avulla. Varmista myös, että mahdolliset tulosseurannan koodit ovat omilla paikoillaan ja tulokset rekisteröityvät analytiikkaan oikein.

Voit myös kokeilla lyhyt URL:eja kävijöiden seuraamiseen, joskus niiden avulla voidaan saada arvokasta tietoa esimerkiksi siitä, minkä verran yksittäinen sosiaalisen median julkaisu tuo kävijöitä sivustolle.

Muista kysyä lupa evästeisiin!

Analytiikasta puhuttaessa täytyy myös aina muistaa evästeet. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallennetaan käyttäjän päätelaitteelle. Niitä käytetään muun muassa analytiikkaa ja mainonnan kohdentamista varten.

Kotisivujen kävijäseuranta antaa arvokasta tietoa sivuston toimivuudesta.

Mistä kävijöitä nettisivuille?

Sivustolla tulisi ottaa jo toteutusvaiheessa huomioon hakukoneoptimointi. Sen avulla sivusto on mahdollista saada näkymään luonnollisissa hakukonetuloksissa, ja sitä kautta voidaankin löytää kävijöitä sivustolle.

Tietenkin myös maksullinen mainonta on yksi, ja usein hakukoneoptimointia nopeampi tapa, saada kävijöitä sivustolle. Kannattaakin tutustua myös Google Ads -mainontaa. Kävijöitä voi saada myös sosiaalisen median kautta, esimerkiksi osallistumalla keskusteluun tai mainostamalla siellä

Kävijäliikennettä seuraamalla saat arvokasta tietoa myös sivuston resurssien riittävyydestä. Kun sivuston kävijämäärä alkaa kasvamaan, muista myös varautua ajoissa mahdollisiin kävijäpiikkeihin. Jos sivusto on kaatunut esimerkiksi alennuskampanjan aikana, ei se anna potentiaalisille asiakkaille kovin hyvää kuvaa.   

Kotisivujen ylläpito ja päivitys

Olipa kotisivut yritykselle rakennettu mille alustalle tahansa, tarvitsevat ne yleensä säännöllisiä päivityksiä. Päivityksiä tarvitsevat yleensä itse julkaisujärjestelmä, ulkoasuteemat ja erilaiset lisäosat. Päivitykset tulee pitää ajan tasalla jo ihan tietoturvankin takia.

Päivitysten manuaalinen hoitaminen voi viedä paljon arvokasta aikaa, ja siksi ne kannattaakin automatisoida tai ulkoistaa jonkun muun hoidettavaksi. Yleensä jo ihan webhotelleistakin löytyy käteviä työkaluja päivitysten automatisointiin. Ne tosin eivät testaa sivustoa eli on aina mahdollista, että päivitys rikkoo sivuston.

Jos yrityksellä on WordPress-kotisivut, kannattaa niille valita WP-Cloud-palvelu. WP-Cloud on nopea, turvallinen ja luotettava ylläpito WordPress-sivustoille. Se sisältää automaattiset päivitykset toimivuustestauksilla ja 24/7 valvonnan. Lue tarkemmin, miksi WP-Cloud on webhotellia parempi ratkaisu WP-sivustolle.

Muista pitää myös sisältö ajan tasalla

Nettisivujen sisällön tulisi olla aina ajan tasalla, jotta asiakkaille ei tule pettymyksiä. Huolehdi, että etenkin sivuilla mahdollisesti olevat yhteystiedot, aukioloajat ja tuotteet pitävät paikkansa. Muista myös tarkistaa niin kutsutut landing page -sivut, joihin ohjaat kävijöitä mainoksista, etteivät ne sisällä vanhentunutta tietoa.

Olisi myös hyvä säännöllisin väliajoin testailla oman sivuston toimintaa, valikoita, linkkejä ja tehdä vaikkapa ihan testitilauskin, jos kyseessä on verkkokauppa. Näin voidaan varmistaa, että sivusto toimii, kuten pitääkin.

Nettisivujen kehittäminen

Nettisivut eivät ole käytännössä ikinä valmiit, vaan niitä kannattaa jatkuvasti kehittää. Sivustoa voi kehittää monellakin tavalla; voidaan esimerkiksi parantaa sen nopeutta, sitä voidaan hakukoneoptimoida tai tehdä siitä kävijäystävällisempi.

Google Search Console -työkalun kautta saat arvokasta tietoa siitä, millä hakusanoilla nettisivujesi sisällöt näkyvät Googlessa ja millä hakusanoilla kävijät itse sivustolle klikkaavat.

Kannattaa myös tarkkailla, mitä tapahtuu tuon klikkauksen jälkeen eli jäävätkö kävijät sivuille vai poistuvatko he välittömästi. Tästä saat tietoa kävijäseurannan kautta. Käytännössä kaikissa yleisimmissä kävijäseurannoissa on niin kutsuttu bounce rate -mittari, joka kertoo, kuinka suuri prosentti kävijöistä poistuu välittömästi sivuilta.

Nettisivuja voidaan kehittää myös A/B-testauksen avulla. Tällöin puolet sivuston kävijöistä näkevät erilaisen version kuin toinen puoli. Testaus toki edellyttää, että sivustolle on hankittu jo jonkin verran liikennettä.

Kannattaako kotisivut tehdä itse?

Tekemällä kotisivut itse voi säästää selvää rahaa, mutta toisaalta aikaa se vaati huomattavasti enemmän. Yksinkertaiset nettisivut voi yleensä toteuttaa järkevästi myös itse, tosin se vaatii usein enemmän aikaa ja osaamista tai vähintäänkin halua opetella. Itse tekemällä saatetaan myös joutua tekemään kompromisseja esimerkiksi ulkoasun suhteen.

Jos kotisivut ovat laajemmat tai niihin tulee paljon toiminnallisuuksia, kuten verkkokauppaa ja blogia, kannattaa kotisivujen rakentamisessa kääntyä ammattilaisten puoleen. Kotisivujen teettäminen ammattilaisella vaatii tietenkin rahaa, mutta toisaalta vastineeksi saa yleensä toimivat ja nopeat nettisivut sekä perehdytyksen niiden päivittämiseen.

Ammattilaista valitessa kannattaa rauhassa tutustua tekijän aiempiin töihin. Tarjouspyynnön voi lähettää myös useammalle kuin yhdelle tekijälle ja varmista, että pystyt muokkaamaan ja päivittämään esimerkiksi sivuston tekstejä myöhemmin itse.

Tee itse kotisivut yritykselle

Tee omat nettisivut heti – aloita tilaamalla Zonerin webhotelli. Webhotelli on edullinen vaihtoehto alkuun ja se sisältää myös kätevän kotisivukoneen oletuksena – nyt ensimmäinen vuosi puoleen hintaan alkaen 3,45 €/KK + alv.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest