5 kohtaa Instagramin käyttöön yrityksen liiketoiminnassa | Zoner.fi

Katso myös

5 kohtaa Instagramin menestykselliseen käyttöön yrityksen liiketoiminnassa

Instagram on yksi suosituimmista sosiaalisen median verkostoista, eikä syyttä. Sen sisältö on vahvasti visuaalista ja helposti selattavaa. Oman sisällön jakaminen onnistuu myös vaivattomasti oman älypuhelimen kautta.

Yrityksille Instagram on myös erinomainen kanava tavoittaa ihmisiä sekä luoda omaa brändiä. Käytätkö itse jo Instagramia omassa liiketoiminnassasi?

Instagramin käyttö yrityksen toiminnassa

Oheisilla viidellä kohdalla pääset jo pitkälle alkuun yrityksen Instagram tilin luonnin ja käyttöönoton kanssa.

1. Instagram tilin luonti

instagram yritysprofiili
Kaikki alkaa itse Instagram tilin luonnista. Helpoiten tämä onnistuu, kun asennat älypuhelimeesi Instagram sovelluksen. Ilmainen Instagram appi löytyy niin Apple Storesta kuin Androidin Play kaupasta. Löydät latauslinkin myös vieraillessasi älypuhelimellasi osoitteessa instagram.com

Luo aluksi tili Instagramiin yrityksen nimellä. Voit luoda tilin halutessasi myös toiminnan tutummalla markkinointinimellä tai joissain tapauksissa myös verkkotunnuksesi nimellä.

Kaikkia verkkotunnuksia, kuten .com ja .net päätteisiä, ei kuitenkaan voi käyttää Instagram tilin nimenä, mutta esimerkiksi .fi päätteinen käyttäjätunnus pitäisi onnistua. Mikäli et saa tiliä luotua verkkotunnuksella, ei hätää, kotisivujen osoitteen ja linkin saa lisättyä Instagram käyttäjäprofiiliin.

Luo Instagram yritysprofiili

Instagram tarjoaa käyttäjilleen tavallisen profiilin sijasta myös edistyneemmän yritysprofiilin, jonka kautta näet myös huomattavasti tarkempaa statistiikkaa.

Luo alkuun tavallinen Instagram tili, jonka pystyt päivittämään yritysprofiiliksi, seuraavan ohjeen avulla:
https://www.facebook.com/business/e/getting-started-with-instagram-for-business#video1

Yritysprofiilin kytkemiseksi tarvitset myös Facebook -yritysprofiilin, joten luo se ensin, mikäli sinulla ei sellaista vielä ole. Katso ohje yrityksen Facebook sivujen luomiseksi täältä:
https://www.zoner.fi/facebook-yrityksille-yrityksen-facebook-sivun-luominen/

2. Julkaise säännöllisesti kiinnostavia kuvia ja videoita

Instagramin perusidea on luonnollisesti kuvien julkaiseminen maailman nähtäväksi. Laadukkaat ja kiinnostavat kuvat keräävät julkaisijalleen seuraajia, eli näkyvyyttä. Yritykselle tämä tarkoittaa potentaalisesti miljoonia ihmisiä, joille esitellä omia tuotteita ja palveluita.

Mitkä sitten ovat hyviä julkaisuja yrityksen toiminnan kannalta?

Kannattaa heti huomioida, että puhtaiden mainosten julkaiseminen ei ole pitkällä tähtäimellä järkevää, vaan sisällön täytyy olla aidosti mielenkiintoista ja sisältörikasta.

Paino on yleensä sanalla sisältö, sillä toimivia julkaisuja voisivat olla vaikkapa tuotteiden käyttöön liittyvät ehdotukset.

Tietysti julkaistavaa materiaalia ohjaa suurelta osin myös yrityksen toiminta-ala ja tarjoamat tuotteet. Mitä konkreettisempia ja visuaalisempia palveluita myyt, sen helpompi niistä on keksiä laadukkaita julkaisuja Instagramiin.

Ei pelkästään kuvia, video kiinnittää huomion tehokkaasti

Voit hyödyntää Instagramissa kuvien sijasta myös lyhyitä videoita, joiden huomioarvo on lähtökohtaisesti suurempi kuin staattisilla kuvilla. Video on myös erinomainen tapa demonstroida tuotteiden tai palveluiden toimintaa, varsinkin, jos kuvattu tuote on täysin uusi innovaatio.

3. Käytä oikeita hashtageja

instagram hashtagit
Instagramissa julkaisujen jaottelu perustuu hashtageihin eli # risuaitamerkkiin, jonka perään lisätään haluttu avainsana. Kun julkaisulle merkitään hashtageja, kuten #kalastus tai #suomenlinna, löytyvät julkaisut jatkossa näillä avainsanoilla hakemalla.

Instagram hashtagit mahdollistavat myös kuvien hakemisen ja esittämisen vaikkapa omilla verkkosivuilla automaattisesti.

Saat hashtagin helpoiten lisättyä julkaisun kuvaustekstiin, mutta voit lisätä hashtageja tarvittaessa myös julkaisun kommenttien joukkoon. Hashtageja voi päivittää myös myöhemmin lisää julkaisulle.

Instagram ehdottaa sinulle olemassa olevia tageja, kun aloitat kirjoittamaan ensimmäisiä kirjaimia halutusta sanasta. Näet samalla myös hashtagin käyttökertojen määrän, joka antaa hyvää osviittaa sen suosiosta. Suosituimmilla tageilla on todennäköisesti myös eniten katsojia, joten sillä voi olla merkitystä valittaviin tageihin. Tarvittaessa voit toki aloittaa myös täysin omien ja yksilöllisten avainsanojen käytön.

4. Tykkää myös muiden kuvista

Sosiaalinen media ei ole vain oman toiminnan hehkuttamista vaan myös aitoa kanssakäymistä ja keskustelua muiden kanssa. Fiksu tapa saavuttaa näkyvyyttä on myös osallistua keskusteluihin ja seurata alan muita vaikuttajia ja toimijoita.

Instagramissa tämä tarkoittaa tykkäämistä, kommentointia ja seuraamista.
Instagram kommentointi ja tykkäykset

Instagram tykkäykset

Helpoin tapa Instagramissa saavuttaa näkyvyyttä on tykätä muiden julkaisuista. Voit käyttää ylempänä käsiteltyjä hashtageja etsiäksesi alkuun toimintaasi sopivia julkaisuja.

Voit tykätä omalla käyttäjätililläsi kenen tahansa julkaisusta joko tuplaklikkaamalla itse julkaisun kuvaa tai klikkaamalla sen yhteydessä olevaan syvänkuvaketta.
Alkuperäinen julkaisija saa ilmoituksen uudesta tykkäyksestä sekä myös kaikki kyseisen julkaisua katsovat pystyvät näkemään myös julkaisusta tykkääjät.

Instagram kommentointi

Instagramissa voi luonnollisesti myös kommentoida eri julkaisuihin. Kommentointi on hyvä tapa liittyä keskusteluun ja jakaa omia kokemuksia ja vinkkejä.
Kommentoijat voivat myös lisätä hashtageja julkaisuun kommenteissaan.

Instagram seuraaminen

Kun Instagramissa seuraa haluttuja profiileja, tulevat niiden julkaisut jatkossa automaattisesti omalle aikajanalle näkyviin.

Tämän takia halutuin tavoite onkin saada Instagramissa omalle profiililleen mahdollisimman paljon seuraajia. Mitä enemmän seuraajia, sitä enemmän näkyvyyttä.
Myös muiden profiileita kannattaa rohkeasti seurata, sillä muiden julkaisuista, silmänilon lisäksi, saa varmasti myös hyviä ideoita omaan markkinointiin.

5. Kutsu ihmisiä seuraamaan Instagram tiliäsi

Muista myös kutsua ihmisiä seuraamaan Instagram -tiliäsi! Hyviä tapoja tähän ovat mm.

  • Linkit kotisivuilla
    Voit ohjata linkkien avulla kotisivujesi kävijöitä myös seuraamaan toimintaasi Instagramissa. Joillain aloilla Instagram voi hyvin hoitaa myös asiakasreferenssien ja kuvagallerioiden virkaa.
  • Sähköpostien allekirjoitukset
    Sähköpostiviestin allekirjoitus on myös oiva paikka, jonne lisätä linkit yrityksen sosiaaliseen mediaan.
  • Osoitteet painetuissa materiaaleissa
    Yrityksen toiminnassa on varmasti myös paljon painettua materiaalia, johon on fiksua sijoittaa mainintaa yrityksen Instagram ja Facebook sivuista. Esimerkiksi kuitit, tilausvahvistukset, lähetyslistat ja muut tulosteet voi valjastaa myös mainontatarkoituksiin.

, ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.