Facebook-mainonta – näin pääset alkuun

Facebook-mainonta mahdollistaa myynnin lisäämisen, ja sen avulla voidaan saada moninkertainen vastine mainontaan sijoitetulle rahalla. Facebook-mainostaminen ei kuitenkaan ole pelkästään sitä, että painat sinisestä mainosta julkaisua -napista.

Tässä kirjoituksessa pyrin avaamaan Facebook-mainontaa ja sitä, miten mainostaminen Facebookissa tehdään niin, että saadaan tuloksia.

Mainostaminen Facebookissa

Ensimmäisenä, on hyvin tärkeää opiskella Facebook-mainonnan (engl. Facebook Ads) tekemistä ja siihen liittyviä asioita. Loputon opiskelu ei tee mainostajasta experttiä, mutta kohtuullisella opiskelulla, ennen mainonnan aloittamista säästät itseltäsi aikaa, rahaa ja hermoja.

YouTube-kanavaltani löytyy paljon Facebook-mainontaa käsitteleviä videoita: www.youtube.com/user/TheSamsuh

Facebook Ads on tehokas markkinointi keino.

Facebook-markkinointi Business Manager -työkalulla

Tärkein asia Facebook-mainonnassa on tehdä se Facebook Business Manager -työkalulla. Facebook Business Manager on Facebookin oma markkinoinnin hallintatyökalu, jolla luot mainoksia, seuraat nettisivujesi liikennettä ja tapahtumia sekä paljon muuta!

Facebook Business Manager on monipuolinen työkalu. Kun osaat käyttää sitä, voit tehostaa mainontaasi äärettömästi. Business Manager saattaa vaikuttaa monelle monimutkaiselta työkalulta. Voit luoda siellä kohderyhmiä, seurata analytiikkaa ja luoda mainoksia monin eri tavoin. Facebook Business Manager ei kuitenkaan ole monimutkainen, kun ymmärrät vain kaikista tärkeimmät työkalut.

Asenna Facebook-seurantapikseli sivustollesi

Muista myös asentaa Facebook-pikseli nettisivuillesi. Facebook-pikseli on yksi tärkeimmistä työkaluista Facebook-mainonnassa. Sen avulla voit mitata ja seurata kaikkea liikennettä sekä kaikkia tapahtumia nettisivuillasi. Voit luoda kohderyhmiä verkkosivuillasi vierailleista ihmisistä, voit optimoida mainoksen tuottamaan eniten ostoja verkkokaupastasi ja paljon muuta!

Alla olevasta videosta voit katsoa ohjeet Facebook-pikselin asentamiseen.

Tavoitteellinen Facebook-mainostaminen

Sen jälkeen mieti, mikä mainostaminen Facebookissa tavoitteesi on. Onko se saada lisää myyntiä verkkokaupasta? Yhteydenottoja nettisivuilta? Tähän vastaukseksi ei kelpaa “vaikka vähän näkyvyyttä”.

Koska niin kuin aiemmin sanoin, Facebook-mainonnalla on mahdollista saada tuottavasti ja säännöllisesti oikeita tuloksia – ei tällä kertaa tuhlata markkinointibudjettiamme ylimääräiseen. Kun tiedät mikä tärkein tavoitteesi mainonnassa on, voit alkaa miettimään mainontastrategiaasi.

Strateginen Facebook-markkinointi

Millaisia mainoksia aiot tehdä? Kenelle? Millaisella budjetilla? Entä miten rakennat kampanjat niin, että saat kaikista parhaat tulokset mahdollisimman pienellä budjetilla.

Mainonnan pitkäjänteisyyden kannalta yksi tärkeimmistä asioista on oikeaoppinen mainontastrategia. Jotta pystyt säännöllisesti ja pitkäjänteisesti tekemään tuottavaa mainontaa, sinun pitää tietää, mitä mainonnassa teet ja milloin sen teet.

Facebook-mainontastrategian ei tarvitse olla monimutkainen: täynnä hienoja kohderyhmiä, erilaisia kampanjoita ja kikkailuja. Toimiva mainontastrategia voi koostua jopa yhdestä kampanjasta, yhdestä kohderyhmästä ja muutamasta mainoksesta. Tärkeintä on tietää, miten saadaan parhaat ja tuottavimmat tulokset yritykselle. Käyn Youtube-videollani läpi Facebook-mainontastrategiaa.

Paras Facebook-mainontastrategia on yleensä yksinkertainen ja tehokas. Se voi olla yksinkertaistettu malli kuuluisasta markkinointifunnelista, jossa käytät ensin yhtä kampanjaa, joka ajaa uusia, yrityksellesi tuntemattomia ihmisiä yrityksesi verkkosivuille. Sen jälkeen teet toisen kampanjan, joka pyrkii saamaan verkkosivuilla vierailleet ihmiset ostamaan yritykseltäsi.

Se voi olla myös yhden kampanjan strategia, jossa pyrit saamaan ostoja tai yhteydenottoja kylmältä kohderyhmältä, testaten muutamaa eri mainosta. Facebook-mainontastrategian rakenne riippuu yrityksen alasta, tuotteen niin sanotun ostokynnyksen korkeudesta ja yrityksen mainontabudjetista.

Aloita Facebook-mainonta

Kun tiedät, mikä on tavoitteesi, osaat käyttää Facebook Business Manageria sekä olet asentanut Facebook-pikselin verkkosivuillesi, voit tehdä ensimmäisen mainoksen. Suuntaa Business Managerissa mainosten hallinta työkaluun, ja paina vihreästä Luo-napista.

Facebook-mainonta aloitetaan vihreästä Luo-napista.

Kampanjat, mainosjoukot ja mainokset

Facebook-mainos ei ole pelkkä mainos, vaan ne ovat yhdistelmä kampanjaa, mainosjoukkoa ja mainosta – näitä kutsutaan tasoiksi. Kampanjatasolla valitset mainoksellesi kampanjatavoitteen eli tavoitteen, jonka haluat saavuttaa mainoksellasi. Mainosjoukkotasolla valitset kohderyhmän ja sijoittelut, joissa mainoksia näytetään. Mainostasolla luot itse mainoksen, eli mainossisällön ja tekstin.

1. Kampanjatavoitteen valitseminen

Ensimmäiseksi sinun on valittava Facebook-markkinointi- eli kampanjatavoite. Se tarkoittaa sitä tavoitetta, jonka haluat kyseisellä mainoksella saavuttaa. Mikäli se on myyntiä verkkokaupasta, valitse kampanjatavoitteeksi konversio ja myöhemmin osto konversiotapahtumat osiosta.

Kampanjatavoitteen oikein valitseminen on äärettömän tärkeää, sillä Facebook optimoi mainoksesi näyttämisen niille ihmisille, jotka todennäköisimmin täyttävät tämän tavoitteen. Jos valitset kampanjatavoitteeksesi liikenne, et välttämättä saa yhtä paljon myyntiä, kuin saisit konversiotavoitteella.

2. Kohderyhmä

Moni mieltää kohderyhmän yhdeksi tärkeimmistä Facebook-mainonta asioista, vaikka se ei sitä aina ole. Facebookin algoritmi on kehittynyt vuosien varrella järjettömän paljon. Mikäli mainostat kylmälle kohderyhmälle (eli ihmisille, jotka eivät ole aiemmin kuulleet yrityksestäsi), saat todennäköisesti parhaimmat tulokset, kun käytät mahdollisimman laajaa kohderyhmää. Tämä tarkoittaa usein sitä, ettet kohdenna mainostasi lainkaan. Eli lisäät vain esimerkiksi ilmiselvimmät ikä- ja sukupuolijakaumat, mutta jätät muut kohdennusmahdollisuudet hyödyntämättä.

Tämä perustuu siihen, että mikäli rajaat kohderyhmääsi liian tarkaksi, saatat rajata ulkopuolelle potentiaalisia asiakkaita. Facebook, jolla on järjetön määrä dataa kaikista sen käyttäjistä, tietää todennäköisesti enemmän kohderyhmästäsi kuin sinä.

Facebook-mainonta vaatii aina jonkinlaisen kohderyhmän.

Mukautetut kohderyhmät

Facebook-mainos on tietenkin myös mahdollista kohdentaa todella tarkasti. Voit näyttää mainostasi ihmisille, jotka ovat käyneet verkkosivuillasi, katsoneet tietyn videon Facebook- tai Instagram-sivullasi tai jopa ihmisille, jotka ovat asiakas- tai sähköpostilistassasi! Näitä kohderyhmiä kutsutaan mukautetuiksi kohderyhmiksi.

Mukautetut kohderyhmät mahdollistavat myös remarketing-mainonnan, joka on yksi tehokkaimmista tavoista saada tuloksia tuottavasti. Voit siis luoda kohderyhmän ihmisistä, jotka ovat jo vierailleet nettisivuillasi ja näyttää heille mainosta, jossa pyydät heitä ostamaan. Käytän jokaisen asiakkaani kanssa remarketing-mainontaa, koska saan sillä joka kerta kaikista parhaat tulokset muihin kampanjoihin verrrattuna.

Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät

Mukautettujen kohderyhmien lisäksi Facebookissa on mahdollisuus luoda samankaltaisuuteen perustuva kohderyhmä (engl. Look-alike audience). Samankaltaisuuteen perustuva kohderyhmä tarkoittaa kohderyhmää, jossa Facebook etsii mukautetun kohderyhmäsi perusteella samankaltaisia ihmisiä.

Mkäli teet mukautetun kohderyhmän ihmisistä, jotka ovat ostaneet verkkokaupastasi, voit luoda tästä kohderyhmästä samankaltaisuuteen perustuvan kohderyhmän, jossa Facebook etsii uusia ihmisiä, joilla on samankaltaisia käyttäytymismalleja kuin ihmisillä, jotka ovat jo ostaneet verkkokaupastasi. Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät ovat todella tehokas tapa tavoittaa relevantteja, uusia ihmisiä mainoksillasi.

HUOM! Jos teet mainontaa Suomen sisällä, eikä yrityksesi kohderyhmä ole todella pieni ja vaikea kohdentaa, en suosittele käyttämään samankaltaisuuteen perustuvaa kohderyhmää. Koska Suomi on pieni markkina, ja kohderyhmät todella pieniä, ei samankaltaisuuteen perustuvaan kohderyhmään mahdu kaikki relevanteimmat asiakkaasi. Saatat siis rajat potentiaalisia asiakkaita pois kohdennuksestasi.

3. Sijoittelut

Facebook antaa sijoitteluissa kaksi mahdollisuutta. Voit valita automaattiset sijoittelut tai manuaaliset sijoittelut. Mikäli olet valinnut kampanjatavoitteesi tarkasti, voit huoletta valita automaattiset sijoittelut. Facebook näyttää mainostasi siinä sijoittelussa, joka tuottaa sinulle eniten kampanjatavoitteesi tuloksia.

Mikäli haluat olla tarkka siitä, millaisia mainoksia näkyy missäkin sijoittelussa, suosittelen tutustumaan manuaalisiin sijoitteluihin. Valitse manuaaliset sijoittelut mainoksesi mukaan. Katso tarkasti, millaista mainosformaattia (kuvan tai videon koko ja muoto) Facebook suosittelee kuhunkin sijoitteluun. Esimerkiksi, mikäli näytät mainostasi Instagram-tarinoissa, neliövideo tai laajakuva näyttää siellä hassulta, eikä tuota kovin hyviä tuloksia.

Facebook-mainos voi olla feedissä tai sen oikealla puolella.

4. Budjetti

Facebook-mainonnan budjetointi ja Facebook-mainonta hinta ovat yleisimpiä kysymyksiä, joita pienyrittäjät ja mainonnan vasta-alkajat kysyvät minulta. Niin kuin varmasti osaat arvata, siihen ei ole suoraa vastausta. Onneksi siihen on kuitenkin muutama perusprinsiippi, joita on hyvä noudattaa.

Facebook-mainontaan voi laittaa juuri sen verran rahaa, kun haluat. Facebook-markkinointi hinta vaihteleekin paljon: voit tehdä mainontaa yhdellä eurolla päivässä tai miljoonalla päivässä – ylärajaa ei ole. Yleensä en kuitenkaan suosittele kumpaakaan vaihtoehtoa.

Yhden euron päiväbudjetti ei tuota sinulle minkään näköisiä tuloksia. Facebook ei ensinnäkään pysty optimoimaan mainosta, koska euron budjetilla sen on mahdoton testata, millaiset ihmiset täyttävät tavoitteesi todennäköisimmin. Toiseksi, mikäli kustannus sille, että saat yhden ihmisen nettisivuillesi on 20 senttiä, saat viisi ihmistä nettisivuillesi päivän aikana. Joten suosittelen käyttämään kampanjan tyypistä riippuen vähintään kymmenen euroa päivässä yhteen kampanjaan.

Toinen hyvä nyrkkisääntö Facebook-mainonnan budjetoinnille on, että käytä sinne niin paljon kuin pystyt. Jos tiedät mitä teet, ja saat positiivisen ROI:n (lyhenne sanoista Return on Investment, suomeksi sijoitetun pääoman tuottoaste) mainonnallesi, suosittelen laittamaan sinne kaiken, mikä liikenee. Alla pari esimerkkiä eri asiakkaitteni mainoksista, jotka ovat tuottaneet hyvän määrän myyntiä suhteessa mainontaan sijoitettuun rahaan.

Onnistunut Facebook-mainonta tuottaa tarpeeksi suhteessa käytettyyn rahamäärään.

Oppimisvaihe

Mitä muita asioita kannattaa ottaa huomioon, kun päättää paljonko Facebook-mainontaan kannattaa käyttää rahaa? Yksi tärkeimmistä asioista ymmärtää, on Facebook-mainoksen oppimisvaihe. Kun luot uuden mainoksen tai muokkaat tarpeeksi paljon olemassa olevaa mainosta, mainoksesi siirtyy ensin oppimisvaiheeseen. Oppimisvaihe tarkoittaa vaihetta, jossa Facebookin algoritmi tarkkailee, mistä se saa eniten kampanjatavoitteesi tuloksia.

Jos olet valinnut kampanjatavoitteeksesi konversiot ja ostot, Facebookin on löydettävä 50 ostoa viikon aikana, jotta oppimisvaihe täyttyy ja voit nauttia mainoksen parhaista mahdollisista tuloksista. Tämä 50 konversiota pätee jokaiseen konversiotavoitteen mainokseen. Jos kampanjatavoitteenasi on liikenne tai esimerkiksi videon näyttökerrat, Facebook ei vaadi 50 tavoitteen täyttymistä viikon aikana.

Tämän takia suosittelen aina, että yritys tekee mahdollisimman vähän eri kampanjoita, jotta jokainen kampanja pääsee pois oppimisvaiheesta ja näin tuottaa optimaaliset tulokset. Mitä jos budjetti ei riitä oppimisvaiheesta pois pääsemiseen? Silloin voit joko hyväksyä tilanteen ja seurata tuloskohtaista hintaa ja mainoksen tuottavuutta tai vaihtaa kampanjatavoitteeksi esimerkiksi liikenteen. Valitse näistä vaihtoehdoista se, joka tuottaa paremmat tulokset!

5. Tulosten seuraaminen

Viimeisenä perusasiana Facebook-mainonnassa on tietenkin tulosten seuraaminen. On äärimmäisen tärkeää, että pystyt seuraamaan mainontasi tuloksia ja näkemään, tuottavatko ne positiivista tuottoa.

Facebook tarjoaa lukemattoman määrän erilaisia työkaluja ja mittareita tulosten seuraamiseen, joten tuloksesi eivät varmasti jää seuraamatta. Muista kuitenkin se, että Facebook tekee joskus virheitä. Näen lähes päivittäin tilanteita, jossa Facebook on mitannut väärin verkkokaupassa toteutuneiden ostojen arvoa ja määrää. Ja jopa sitä, mistä mainoksesta nämä ostot ovat tulleet. Vertaa siis mainonnan tuloksia esimerkiksi Google Analytics -työkalun tuloksiin ja omiin järjestelmiisi.

Facebook-markkinointi vaatii myös tulosten seuraamista.

Vaikka Facebook tarjoaakin lukemattomia eri mahdollisuuksia tulosten mittaamiseen, on tärkeää keskittyä vain tärkeimpiin. Yksi pahimmista virheistä, joita mainostajat ja yrittäjät tekevät Facebookissa on väärien tuloksien seuraaminen. Seurataan linkin klikkauksia tai aloitussivun näyttöjä, näyttökertoja, kattavuutta ja reagointeja julkaisuun.

Facebookissa voit kuitenkin seurata vain itsellesi tärkeimpiä tuloksia, muokkaamalla mainosten hallinta työkalusi sarakkeita. Mikäli teet mainontaa verkkokaupalle, voit seurata käytettyä summaa, tuloskohtaista hintaa, ostojen määrää, ostojen konversio arvoa ja mainostuottoa. Näillä muutamalla mittarilla näet kaikista tärkeimmät muuttujat mainonnassasi. Et tarvitse lainkaan tietää, paljonko kattavuutta tai montako näyttökertaa mainoksesi on saanut. Edes linkin klikkauksilla tai aloitussivun näytöillä ei ole merkitystä, jos saat tuottavasti ostoja.

Sama sääntö pätee yritykseen, joka kerää yhteydenottoja tai muuta vastaavaa. Mikäli et tee brändimarkkinointia tai mainontaa yritykselle, jonka tuotteet ovat ruokakaupassa (,joka tekee mainonnan tehokkuuden seuraamisesta lähes mahdotonta), kattavuudella ja näyttökerroilla ei ole mitään merkitystä.

Toivottavasti tämä kirjoitus selvensi sinulle Facebook-mainonnan monimutkaiselta tuntuvaa maailmaa!

Sami Suhonen

Vieraskirjoittaja

Sami Suhonen

Sami Suhonen auttaa B2C-yrityksiä Facebook- ja Instagram-mainonnassa sekä -markkinoinnissa. Sami tekee myös paljon videoita, joiden avulla jokainen pääsee tutustumaan paremmin Facebook-mainonnan saloihin.

samisuhonen.com – Facebook-mainonta

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest